Kvalpoängen till Ola Nilsson i Porsche Carrera Cup Le Mans

Ola Nilsson körde till sig bonuspoängen för pole position när Porsche Carrera Cup Scandinavia kvalade på Curcuit de la Sarthe i Le Mans under fredagen. – Jag är nöjd med att vara snabbast av de förare som jag i första hand tävlar mot i vårt mästerskap, sa Nilsson. Gästförarna Dylan Pereira och Dennis Haguer var snabbare än Nilsson, men de får inte tillgodoräkna sig några mästerskapspoäng i deltävlingen i Frankrike, som är säsongens andra.
Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic

Det blev ett spännande och utmanande kval i Porsche Carrera Cup Le Mans, tävlingen som Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Carrera Cup France kör tillsammans som supportrace till klassiska Le Mans 24-timmars.
Med 63 bilar i fältet var det inte helt lätt att hitta fria varv för ett bra resultat och för en bra startposition i lördagens race. Gulflagg, ”slowe zones” och trafik blev en utmaning för många. Så även för Nilsson.
– Jag hade ett ännu bättre varv på gång, men det förstördes dessvärre av trafik, konstaterade skåningen, som var sjua totalt bakom ett koppel av förare med färsk internationell erfarenhet och speed.
Franske Porsche Mobil 1 Supercupföraren Dorian Boccolacci var överlägset snabbast med tiden 3.57,365. Han var mer än åtta tiondelar före Supercupkollegorna Marvin Klein och Benjamin Paque.
– Boccolaccis 57-tid är fantastisk, konstaterar Nilsson som var nästan två sekunder bakom den snabbe fransmannen.
Upp till teamkompisen i Mtech Competition, Dylan Pereira, som är regerande Porsche Mobil 1 Supercup-mästare, hade Nilsson bara två tiondelar. Till norrmannen Dennis Hauger, en av toppförarna i FIA Formula 2, fattades bara fyra tusendelar.

Varning för regn
Nilssons insats i kvalet innebär att han kommer att starta i det fjärde startledet i lördagens heat. Närmast framför sig kommer hgan ha Pereira och Hauger.
– Som det verkar just nu kommer förutsättningarna i racet blir helt annorlunda jämfört med hur vi haft det under tester och kval, säger Nilsson, som sett att de franska metrologerna spår nederbörd efter flera dagar av strålande sol och höga temperaturer.

– Men oavsett om det blir regn eller inte i morgon är målsättningen att få till ett så rent och bra race som möjligt.

Persson het
Bakom Pereira, Hauger och Nilsson tog sig ytterligare en förare i det skandinaviska startfältet in bland de tio främsta totalt i kvalet. För den prestationen svarade värmlänningen Emil Persson.
– Det kändes jäkligt bra. Jag hade inte ens hjälp av slipstream på mitt snabbaste varv, sa Persson, som emellertid kände sig medtagen efteråt.
– Feber. Jag är helt slut, sa han och torkade svetten ur pannan.
Närmast bakom Persson styrde Robin Knutsson in på elfte plats totalt och femma i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Helt okey trots att jag hade ett par missar på mitt snabbaste varv, sa göteborgaren, som ser ut att trivas på 13,6 km långa Curcuit de la Sarthe med klassiska inslag som bland annat Mulsanne-rakan, Indianapolis moch Porsche-kurvorna.
– Det verkar som om stora, internationella banor passar mig bra.

Tufft läge
Mästerskapsledande Hampus Ericsson, som samlade flest poäng i mästerskapspremiären i Anderstorp i mitten på maj, hamnade i en besvärlig sits i kvalet. Två strukna varv för sk track limit i början på passet satte extra press på kumlasonen, som emellertid samlade ihop sig och ändå fick till en 13:e plats totalt och sjätte plats i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Sjua (16) var Marcus Annervi och åtta (18) Gustav Bergström.
– Mitt bästa kval rent placeringsmässigt. Det kändes jäkligt bra, sa en belåten Bergström bland annat.

Dystra miner
I kategorin ”inte lika nöjda förare” återfanns regerande mästaren Lukas Sundahl och Daniel Roos. Den förstnämnde hade bromsproblem och fick dessutom sitt snabbaste varv struket pga track limit. Därför fick smålänningen nöja sig med nionde plats (25:a totalt). Roos, som är den ende av de svenska förarna som tidigare tävlat på Circuit de la Sarthe, var elva (29).
– Jag hamnade i skiten hela tiden, det spelade ingen roll vad jag gjorde, suckade Roos.

Karlsson i Pro Am
Mellan Sundahl och Roos klämde Mikael Karlsson in sig som bäste förare i Pro Am-klassen. Han var sex tiondelar före Oscar Löfquist. Klasstrea var Christoffer Bergström.
– Jag är inte helt nöjd, tiden borde ha varit någon sekund bättre. Jag har svårt att få med mig farten ut ur kurvorna, sa Karlsson.
Löfquist var också lite frustrerad, hade hoppats på mer.
– För mig var det trafikkaos, tyckte inte att jag hade flyt någon gång, sa han.

Viaplay sänder live

Porsche Carrera Cup Le Mans sänds live på Viaplay. Kl 10.00 lördagen den 10 juni drar kommentatorn Robin Nilsson och experten Björn Wirdhein i gång snacket inför starten på racet kl 10.45.

Alla intresserade kan även följa racet via tävlingens livetiming. Gå in på www.carreracup.se och klicka vidare på ”Livetiming”.

Resultat.
Kval Porsche Carrera Cup Le Mans 9 juni 2023.

1. Dylan Pereira, Mtech Competition, 3:59.132
2. Dennis Hauger, Porsche Experience Racing, +0.215
3. Ola Nilsson, Mtech Competition, +0.219
4. Emil Persson, M3G Motorsport, +1.360
5. Robin Knutsson, WCR-Pampas, +1.823
6. Hampus Ericsson, M3G Motorsport, +2.107
7. Marcus Annervi, Race Team Gelleråsen By AFR, +2.387
8. Gustav Bergström, M3G Motorsport, +2.523
9. Lukas Sundahl, Micke Kågered Racing, +3.186
10. Mikael Karlsson (AM), Micke Kågered Racing, +3.866
11. Daniel Roos, Fragus Motorsport, +4.254
12. Oscar Löfquist (AM), Kjellin Motorsports, +4.453
13. Christoffer Bergström (AM), WCR-Pampas, +6.287
14. Albin Wärnelöv (AM), Micke Kågered Racing, +6.919
15. Kjelle Lejonkrans (AM), Race Team Gelleråsen By AFR, +7.166
16. Thomas Karlsson (AM), Mtech Competition, +7.466
17. Aksel Lund Svindal (AM), Porsche Experience Racing, +14.098

Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Porsche Carrera Cup Le Mans. Circuit de la Sarthe, Le Mans, Frankrike. Foto: Armin Hadzic
Dylan Pereira. Foto: Armin Hadzic
Dennis Hauger. Foto: Armin Hadzic
Emil Persson. Foto: Armin Hadzic
Robin Knutsson. Foto: Armin Hadzic
Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Marcus Annervi. Foto: Armin Hadzic
Gustav Bergström. Foto: Armin Hadzic
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Mikael Karlsson. Foto: Armin Hadzic
Daniel Roos. Foto: Armin Hadzic
Oscar Löfquist. Foto: Armin Hadzic

Förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022 kör Porsche 911 GT3 Cup (992) eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Den sistnämnda modellen har också en egen klass i mästerskapet: Porsche Approved Cup.

2022 års mästerskap, som är det 19:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj och finalen på Mantorp Park 30 september-1 oktober.

Sedan starten 2004 har Lukas Sundahl, som är regerande mästare, vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia fyra gånger. Tre titlar har Robin Rudholm, Jocke Mangs och Johan Kristoffersson.

Ola Nilsson ny Porsche Carrera Cup-mästare efter finaldrama på Mantorp Park23.9.2023 19:47:04 CEST | Pressmeddelande

Den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia är över. Den fick ett dramatiskt och publikfriande slut på Mantorp Park. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola Nilsson Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade på köpet SM-guldet för GT-bilar – Helt sjukt! Jag är så himla glad, sa Nilsson och avslöjade att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong. Då ska försäljningschefen på Porsche Center Malmö ta hand om sin familj och sälja bilar.

Förartrio i titelkamp när Porsche Carrera Cup Scandinavia ska avgöras21.9.2023 14:12:00 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl, Hampus Ericsson eller Ola Nilsson? Vem vinner Porsche Carrera Cup Scandinavia och SM-guldet i GT-racing på Mantorp Park på lördag? Femfaldige mästaren Lukas Sundahl toppar tabellen och har bäst utgångsläge, men Ericsson och Nilsson är mer än segersugna. Räkna med en spännande, oviss och dramatisk upplösning på den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Kan Ericsson erövra Porsche Carrera Cup-titel med Sundahls guldmetod?6.9.2023 10:23:35 CEST | Pressmeddelande

Snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Där har ni receptet som tagit Lukas Sundahl till fem raka titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu utmanas mästaren av Hampus Ericsson vars taktik hittills den här säsongen varit: snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Ska Ericsson lyckas besegra Sundahl med mästarens egen guldmetod?

Hampus Ericsson i Porsche Carrera Cup-topp efter händelserikt Kanonlopp19.8.2023 19:41:30 CEST | Pressmeddelande

Hampus Ericsson lyckades bäst när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena i Karlskoga. 21-åringen från Kumla vann det inledande racet och slutade tvåa i det andra, en prestation som innebar att han gick om och förbi femfaldige mästaren Lukas Sundahl i tabelltoppen med två deltävlingar kvar. – Att åka här ifrån i mästerskapsledning var planen, log en belåten Ericsson efteråt.