Kyrkovalet färdigräknat i Uppsala stift

Den 19 september genomfördes kyrkovalet då Svenska kyrkan väljer förtroendevalda till kyrkomötet, stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige. Nu finns det slutgiltiga resultatet för stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige i Uppsala stift publicerat.

18,07% av de röstberättigade röstade i valet till stiftsfullmäktige i Uppsala, vilket är något lägre än valet 2017 men fortfarande högt, historiskt sett. Högst valdeltagande i Uppsala stift hade Nora församling med 28,2% och lägst var valdeltagandet i Hofors församling 12,2%.

En ny nomineringsgrupp tar plats i stiftsfullmäktige då Himmel och jord får ett mandat. 30 av 67 ledamöter är nya och har inte varit ordinarie ledamöter i stiftsfullmäktige tidigare. 39 av ledamöterna är kvinnor och 28 är män.

Ett mandat skiljer det slutgiltiga valresultatet till stiftsfullmäktige från det preliminära. Arbetarepartiet - Socialdemokraterna tappade ett mandat och Miljöpartister i Svenska kyrkan De gröna ökade med ett mandat. Det ändrade valresultatet beror på de förtidsröster som kom direkt till Uppsala stift och därmed inte räknades in i det preliminära valresultatet.

- Många har valt att brevrösta eller förtidsrösta i år, vilket vi uppmuntrade till för att undvika trängsel i lokalerna på valdagen. Eftersom en del av förtidsrösterna inte räknas med förrän i den slutgiltiga räkningen så påverkar det valresultatet, säger Johanna Blomkvist projektledare för kyrkovalet.

Den slutgiltiga rösträkningen gick enligt planering och var klar fredagen den 8 oktober.

Slutgiltigt valresultat för stiftsfullmäktige i Uppsala stift

Nomineringsgrupp

Mandat 2021

Skillnad från 2017

Alternativ för Sverige

Arbetarepartiet – Socialdemokraterna

Borgerligt alternativ

Centerpartiet

Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK

FRIMODIG KYRKA

Himmel och jord

Kristdemokraterna i Svenska kyrkan

Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan

Sverigedemokraterna

Vänstern i Svenska Kyrkan

ÖPPEN KYRKA – en kyrka för alla

Länkar till valresultat:

Slutgiltigt resultat till stiftsfullmäktige

Mandatfördelning i stiftsfullmäktige

Slutgiltigt resultat i kyrkofullmäktige

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2018-12-31) 800 620 personer varav 60,6 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.