Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Vi har börjat vänja oss vid att det här vinet återkommande får en plats i det tillfälliga sortimentet och dess popularitet är knappast något att förundras över. Det är svårslagen prisvärdhet när det kommer till lagringsduglig kvalitet. Dessutom behöver du inte lagra vinet själv, även om du naturligtvis kan spara det ännu längre.  Marsanne börjar bli en tämligen sällsynt druva och Tahbilk är en av Australiens äldsta producenter, vilket också bidrar till att det här vinet är en guldklimp för vinfantaster.

Vinhuset Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria. Vineriet grundades redan på 1860-talet, vilket gör dem till ett av de äldsta vinhusen i Australien. De kan även stoltsera med världens äldsta aktiva vinstockar med druvan marsanne, planterade på senare delen av 1920-talet.

Museumviner görs endast de årgångar som anses ha särskilt hög kvalitet. Tahbilk sparar då en del av sitt marsannevin för extra lagring innan lanseringDen strålande årgången 2014 var alltså ett ”museumår”. Druvorna kallpressades och fick jäsa på låga temperaturer. Vinet kylstabiliseras sedan i ståltank för att inte utsättas för syre.

Doften är utvecklad med nyanserade toner av mineral, gul stenfrukt, citrus, vita blommor och bivax. Smaken är torr och frisk med toner av citrusfrukt, honungsmelon, vit persika, aprikos och vita blommor.

Vinets friska och nyanserade karaktär passar utmärkt till smakrikare fisk- och skaldjursrätter samt rätter av ljust kött, gärna med krämig sås.

Tahbilk må vara ett gammalt vineri, men de kombinerar sin långa historia med moderna och innovativa metoder. Ägaren och vinmakaren Alister Purbrick arbetar exempelvis uteslutande med skruvkork.

Under 1990-talet blev vi mycket frustrerade över hur mycket korkskadat vin som återlämnades till oss, så mycket att vi bestämde oss för att utföra ett test under tio år tid. Mellan år 1998–2008 undersökte vi därför skillnaden mellan skruvkork och naturkork. Vi upptäckte att problemet med korkskadat vin upphörde när vi använde skruvkork, men vi gjorde även en ännu viktigare upptäckt: våra viner utvecklades bättre med skruvkork än med naturkork. Efter det togs ett beslut om att alla våra viner skulle buteljeras med skruvkork, även våra toppviner, berättar Alister Purbrick.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.