Lägsta jobbtillväxten i tjänstesektorn sen 2012

Nedgången i den privata tjänstesektorn fortsätter. Tjänstekonjunkturen minskar för fjärde kvartalet i rad och jobbtillväxten i tjänstesektorn är den lägsta sedan 2012. Det är framför allt företagstjänster som drabbas av nedgången, menar Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Patrick Joyce.

Nedgången för den svenska exportindustrin och den minskande världshandeln fortsätter att tynga den svenska tjänstesektorn. Nedgången är störst för bemanningsföretag och olika typer av konsulter. Nu syns även en kraftig nedgång bland IT-företagen. Tillväxten i branschen har fallit från 10,5 procent 2018 till 1,7 procent nu.

Bristen på arbetskraft minskar bland tjänsteföretagen och för första gången på tre år är bristen på efterfrågan från kunder ett större problem än bristen på arbetskraft, säger Patrick Joyce.

Tillväxten av nya tjänstejobb har sjunkit från 2,5 procent 2018 till 1 procent nu. Det är den lägsta jobbtillväxten sedan lågkonjunkturen 2012. Sex av sju jobb i näringslivet skapas i tjänstesektorn, så nedgången kommer att leda till högre arbetslöshet under nästa år, avslutar Patrick Joyce.

Patrick Joyce.

Förläng sänkningen av företagens sjuklönekostnader29.7.2020 08:38:54 CESTPressmeddelande

De ekonomiska konsekvenserna av Corona-pandemin kan inte jämföras med förlusterna av människoliv, men de har skapat stora problem för företag i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna har lyssnat på företagens förslag och viktiga åtgärder har genomförts. Men när antalet sjukskrivna återigen ökar är det viktigt att staten fortsätter att ta ett huvudansvar för företagens sjuklönekostnader, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.