Lägsta jobbtillväxten i tjänstesektorn sen 2012

Nedgången i den privata tjänstesektorn fortsätter. Tjänstekonjunkturen minskar för fjärde kvartalet i rad och jobbtillväxten i tjänstesektorn är den lägsta sedan 2012. Det är framför allt företagstjänster som drabbas av nedgången, menar Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Patrick Joyce.

Nedgången för den svenska exportindustrin och den minskande världshandeln fortsätter att tynga den svenska tjänstesektorn. Nedgången är störst för bemanningsföretag och olika typer av konsulter. Nu syns även en kraftig nedgång bland IT-företagen. Tillväxten i branschen har fallit från 10,5 procent 2018 till 1,7 procent nu.

Bristen på arbetskraft minskar bland tjänsteföretagen och för första gången på tre år är bristen på efterfrågan från kunder ett större problem än bristen på arbetskraft, säger Patrick Joyce.

Tillväxten av nya tjänstejobb har sjunkit från 2,5 procent 2018 till 1 procent nu. Det är den lägsta jobbtillväxten sedan lågkonjunkturen 2012. Sex av sju jobb i näringslivet skapas i tjänstesektorn, så nedgången kommer att leda till högre arbetslöshet under nästa år, avslutar Patrick Joyce.

Patrick Joyce.

Pierre Sandberg ny förbundsdirektör för Almegas nya förbund Tågföretagen18.12.2019 13:57:42 CETPressmeddelande

Pierre Sandberg har utsetts till ny förbundsdirektör för Tågföretagen. Pierre Sandberg kommer närmast från Ovako Group där han arbetat som VP Head of Industrial and Employee Relations. Dessförinnan arbetade han som Branschavtalsansvarig förhandlare för spårtrafik, järnvägsinfrastruktur och kommunikation på Almega. Pierre har även en bakgrund från Ericsson och Veolia Transports.

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.