Långbryggan i Rättvik nomineras till Träskyddspriset 2022

Ett landmärke med över 100-årigt arv. Långbryggan är en viktig del av miljön i Rättvik, anser Ulrica Momqvist, kommunstyrelsens ordförande (C) Rättvik. Foto: Anna Simonsson

Långbryggan i Rättvik ligger centralt placerad i den unika naturmiljön i Siljan och dess symbolik och historia gör den till en välkänd plats för hela den omliggande bygden.

Det som är utmärkande är Långbryggans imponerande längd om 628 meter, vilket gör den till Sveriges och kanske världens längsta insjöbrygga. Dess utformning håller hög nivå avseende estetik och andas kulturhistoria och tradition, vilket är ett kännetecken generellt för hela miljön kring Siljan.

–  Bryggan visar hur god arkitektur kan smälta samman med funktion. Det skapar förutsättningar för både social och miljömässig hållbarhet, säger Fredrik Westin, vd Svenska Träskyddsföreningen.

Valet av beständigt trä är självklart för kommunen. En plan för underhåll och utbyte av skadade delar maximerar livslängden. Tidigare fick sponsorer sitt namn ingraverat i trät. Men efter att kommunen insett att detta ökar risken för rötangrepp får sponsorerna numera sitt namn på minnesplattor. Långbryggan utgör ett utmärkt exempel och som symbol för positiv träanvändning i utemiljön i en enastående naturmiljö vid Siljan.

– Här knyts arv, modernitet, funktionalitet och miljömedvetenhet ihop i ett konkret och föredömligt exempel, säger Fredrik Westin.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Sedan år 2020 har föreningen inrättat ett årligt pris med avsikten att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.