Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor

WSP har löpande under pandemin studerat hur trafik och pendling påverkats av restriktioner och nya beteenden. Det är tydligt att resorna med kollektivtrafiken kommer vara färre än tidigare, men det skiljer sig en del mellan arbetsrelaterade och privata resor. För privata resor finns en stark önskan om att återgå till det normala.
Nya Zeeland är ett av få länder som under en längre period helt tagit bort sina restriktioner och kan därför användas som ett exempel på hur återhämtningen för våra resvanor kommer se ut efter pandemin. Trots att restriktionerna togs bort relativt snabbt har kollektivtrafiken inte återhämtat sig. Antalet kollektivresenärer är fortfarande betydligt lägre än innan pandemin. Samma mönster kan ses i delar av Australien som också haft perioder utan restriktioner. Utvecklingen i Nya Zeeland och Australien kan ses som ett varningstecken för att starka åtgärder behövs för att återuppliva kollektivtrafiken.
– Om vi fortsatt ska ha en stark kollektivtrafik i Sverige är det avgörande att förhindra en negativ spiral med minskat kollektivt resande, lägre intäkter och sämre utbud. De första åren efter pandemin kommer att vara särskilt kritiska. Det krävs nytänkande när det gäller biljetter, priser och finansieringsmodeller. Det finns en hel del inspiration från andra länder att hämta, men också initiativ på exempelvis flexibla biljetter som kommer från branschen nu. Vi kan också behöva minska ner på trafiken under rusning för att kapa kostnader, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.
Av de som väljer bort kollektivtrafiken i framtiden räknar en fjärdedel med att byta till bilen och resterande till andra färdmedel, främst cykel och gång men i mindre uträckning även elmoped och elcykel enligt WSPs undersökning. Resulterar detta i mer eller mindre biltrafik är svårt att dra allt för långtgående slutsatser av. Med mer hemarbete minskar antalet resor totalt sett, men resor till jobbet utgör dock endast cirka 20-30 procent av alla personresor. Studien visar dessutom att människor är betydligt mer intresserade av att återgå till sina privata resor, som i högre grad väntas göras med bil efter pandemin, än de är av att återgå till arbetsresor. Detta betyder att vi kan komma att se en ökning av biltrafiken totalt sett.
– Det finns anledning att stärka de styrmedel som redan finns för att biltrafiken inte ska öka, och framför allt de som är någorlunda flexibla och kan anpassas efter oförutsägbara förändringar, såsom parkeringsavgifter och trängselskatten. Samtidigt har vi ett momentum för cykelsatsningar nu där många både köpt och börjat använda cykel och elsparkcykel i större utsträckning. Vi ser stora satsningar i övriga Europa nu med både tillfälliga och nya cykelbanor som är väl värda att kika närmare på, säger Björn Öhman.
WSPs förslag på åtgärder som kan bidra till att säkerställa tillväxt för kollektivtrafiken och undvika en finansieringskris:
- Öppna för vägtullsintäkter som används för att driva kollektivtrafik tills passagerarna återvänder. (Stockholm och Göteborg)
- Minska parkeringsutbud och/eller ökat pris för parkering.
- Minska extra kapacitet i kollektivtrafiken under rusningstid för att spara kostnader där efterfrågan har minskat.
- Förbättra hygien- och städrutiner.
- Förbättra erbjudandet för dem som pendlar då och då - till exempel med nya mer flexibla biljetterbjudanden.
- Minska fokus på rusningstidsplanering.
WSPs stora mobilitetsstudie i korthet:
- Under pandemin halverades kollektivtrafiksandelen i alla tre storstadsregioner och bara runt hälften av de förlorade resenärer planerar att återvända.
- Fyra av fem vill att allt ska gå tillbaka till hur det var innan pandemin vad gäller privata resor.
- Vi längtar inte tillbaka till att resorna till arbetet/studier eller tjänsteresor ska återgå till det normala. Bara runt hälften önskar det. I jämförelse med förra året är skillnaden mellan privat och tjänsterelaterat resande ännu tydligare.
- En fjärdedel av de som har slutat att resa kollektivt räknar med att övergå till att åka bil efter pandemin, medan resterande tänker cykla eller gå.
- Andelen bilresor ökade överallt under pandemin, men starkast i Stockholm, med 12 procentenheter.
- Cykelförsäljningen ökade kraftigt under andra och tredje vågen. Landets cykelbutiker ökade sin försäljning med 26 procent under 2020 och uppgången fortsatte även under våren 2021.
- Skåne fortsätter att ligga i topp bland storstadsregionerna när det gäller cykling, cykeln har stärkt sin ställning ytterligare under pandemin.
- Elektrifieringen av transportsystemet pågår med full fart även under pandemin. Trenden leds av elcyklar, som nästan var femte svarande har tillgång till.
- Cirka 28 procent av Sveriges arbetstagare, runt 1,3 miljoner av totalt 4,6 miljoner, har yrken där distansarbete kommer att vara en möjlighet vilket kommer påverka antalet resor totalt sett.
- Jämfört med förra årets enkätresultat syns en ännu tydligare trend till att vilja jobba hemma delar av veckan. 80 procent av de som har möjlighet att jobba på distans tror att de kommer göra det minst en gång i veckan i framtiden.
- Studien baseras på två enkätundersökningar, 2020 och 2021 med 1800 svarande från Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. Enkätresultaten kombineras med en litteraturstudie och omvärldsanalys.
- Ta del av rapporten i sin helhet här
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBjörn ÖhmanMobilitetsexpert
Tel:073 - 828 08 88bjorn.ohman@wsp.comBilder


Länkar
Om
WSP är en av världens ledande teknikkonsulter. Med en enastående bredd av ingenjörer, rådgivare och forskare förenas våra globala talanger för att utveckla lokala lösningar.
WSP är verksamma i över 50 länder och har cirka 73 000 medarbetare, eller som vi säger Visionärer. På WSP i Sverige jobbar cirka 3800 konsulter med att leverera innovativa och hållbara projekt inom strategisk rådgivning, transport, infrastruktur, byggnation, miljö, vatten, projektledning och energi.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Tillståndsprövning för sprängmedelsfabrik i Nora – WSP:s arbete med miljö och infrastruktur i fokus17.12.2025 16:23:44 CET | Pressmeddelande
Mark- och miljödomstolen har idag beviljat Sweden Ballistics (SWEBAL) tillstånd att bygga en ny sprängmedelsfabrik utanför Nora i Örebro län. Beslutet bygger på omfattande underlag där WSP har haft en central roll genom att ta fram miljökonsekvensbeskrivningen (MKB), tekniska analyser och utredningar kring trafik, vägjusteringar, VA‑ledningar och geoteknik.
Ny mobilitetsstudie från WSP: Ekonomiska styrmedel gynnar elbilen – kollektivtrafiken halkar efter16.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Årets mobilitetsstudie från WSP, Ett rättvist transportsystem, visar att omställningen mot ett hållbart transportsystem inte sker jämlikt. Elbilsägare kör i genomsnitt längre sträckor och gör fler resor än fossilbilister, vilket riskerar att öka trängseln i trafiken. Samtidigt gynnar ekonomiska styrmedel elbilen kraftigt – förmånerna kan uppgå till 114 000 kronor per år – medan kollektivtrafiken möter höjda biljettpriser och minskat resande.
WSP dubbel finalist i Sweden Green Building Awards28.11.2025 09:03:38 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige var en av fyra finalister i kategorin Årets medlem vid Sweden Green Building Awards – tillsammans med Svenska Bostäder, Atrium Ljungberg och Saint-Gobain Ecophon. Kategorin lyfter organisationer som genom innovation, ansvar och metodiskt hållbarhetsarbete driver sektorn framåt. Vi gratulerar Atrium Ljungberg till vinsten och är stolta över att vårt arbete har uppmärksammats av juryn
WSP skriver ramavtal med energijätte17.11.2025 13:41:15 CET | Pressmeddelande
Vi är glada och stolta att meddela att vi har fått fortsatt förtroende och på nytt tilldelats ramavtal med Vattenfall. Därmed fortsätter vi på WSP att leverera tekniska konsulttjänster åt energibolaget inom alla dess huvudsakliga verksamheter, som kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kraftvärme, värmeproduktion, distribution av värme och kyla och hantering av utbränt kärnbränsle, etc.
WSP i Sverige och Finland + världens största kärnkraftsoperatör5.11.2025 17:10:10 CET | Pressmeddelande
I samband med World Nuclear Exhibition 2025 i Paris undertecknades ett samarbetsavtal, ett så kallat ”Memorandum of Cooperation”, mellan den franska energijätten EDF och WSP i Sverige och Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
