Laroche Chablis Premier Cru Mont de Milieu 2014

Laroche är ett av de mest ansedda producenter i Chablis och personifierar Chablis ut till fingerspetsarna. 2014 tilldelades Laroche IWSC-trofén för Best French Wine Producer of the Year. Den 7 december släpps 720 flaskor av Laroche Chablis Premier Cru Mont de Milieu 2014 på Systembolagets beställningssortiment.

Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis. Domaine Laroche är en dynamisk och progressiv producent som var först med att använda skruvkapsyl på sina Chablisviner. Domaine Laroche arbetar aktivt med hållbar utveckling och odling. De är certifierade Haute Valeur Environnementalem som garanterar att vinhusen jobbar enligt principerna för hållbar odling.

- September really made the vintage. A dream vintage – c’est top! Ett blött och kallt år lovade inget gott men tack vare perfekta väderförhållanden under skördetiden blev årgången mer än bra. En utmärkt balans mellan frukt och syra och viner som är både koncentrerade och lagringsbara, säger chefsvinmakare Gregory Viennois om årgången.

Hela druvklasar pressas i en pneumatisk press och den nypressade musten vilar i 12 timmar i speciellt designade ståltankar vid 10-12 grader. Jäsningen tar tre veckor och sker delvis i rostfria tankar och på ekfat. Det unga vinet lagras i nio månader på både tank och fat innan den slutgiltiga blenden. Därefter lagras vinet ytterligare nio månader på sin jästfällning innan buteljering.Total syra: 6,86 gr/l Sockerhalt: 0,90 gr/l. Jordmån är den kalkstensrika lerjorden Kimmeridge.

Doften är komplex med aromatiska toner av citrusfrukter, flinta och diskreta fat.

Smaken är stor med en yppig friskhet och fruktig charm. Inbjudande inslag av mogna citroner, limeblommor, en aning fat och en antydan till havets saltstänkta klippor. Vinet har en underbar struktur med finstämda mineraltoner. Livfullt, generös och friskt med både djup och finess.

Vinet passar utmärkt till rätter och råvaror såsom halstrade pilgrimsmusslor med lime, ostron och havskräftor, Smögenräkor, sole meunière, kallrökt lax, grillad havsabborre eller varför inte till en pizza bianco med kammusslor.

LAROCHE CHABLIS PREMIER CRU MONT DE MILIEU 2014

Ursprung: Frankrike, Bourgogne, AOP Chablis Premier Cru| Producent: Laroche| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2014 | Art.nr: 95116-01 | Pris: 399 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolags butiker, 720 flaskor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.