Låt alkobommarna bli verklighet 2023

Ibland maler myndighetssveriges kvarnar onödigt långsamt. 2017 fattade Näringsdepartementet i den dåvarande regeringen beslutet att ”uppdrar åt Trafikverket att införa anläggningar för nykterhetskontroll i vissa hamnar. Trafikverket ska även föreslå hur mobila lösningar för automatisk nykterhetskontroll kan användas vid övriga hamnar och andra lämpliga platser i trafikmiljön. ” (N2017/05711/MRT)
Nu i slutet av 2022 och kan vi med stor besvikelse se att det inte har skett. I stället ökar antalet alkohol och drogpåverkade förare som passerar in via landets hamnar enligt Tullverkets egen rapport, där man konstaterar att 33% fler påverkade förare hade stoppats vid gränsövergångarna i år jämfört med förra året. Då det är enskilda kontroller så blir det uppenbart att mörkertalet kring hur många påverkade förare som passerat in i landet dygnet runt, året om, är mycket stort. Därför är det frustrerande att Trafikverket inte har lyckats genomföra det regeringsbeslut som fattades för över 5 år sedan och tragiskt för Sveriges trafikanter vilka är dom som i slutänden får betala det högsta priset.
Låt oss inte gå i polemik här om varför detta inte blivit infört ännu utan i stället passa på att skingra en del av de orosmoln och förutfattade meningar som kan uppstå när man diskuterar automatiska nykterhetskontroller, så kallade ”alkobommar”:
Effektivitet/Rättssäkerhet
Den IR-baserade mätteknik som används för att analysera utandningsluften förenar mycket hög mätsäkerhet med en snabb analys. För att inte belasta Polisen skulle den automatiska nykterhetskontrollen enbart aktiveras när lediga myndighetsresurser finns nära kontrollstationen. Då blir verksamheten kostnadseffektiv eftersom man inte behöver ha resurser på plats utan myndigheterna kan arbeta med befintlig verksamhet till dess ett alkolarm rapporteras. Frånvaron av permanent polisnärvaro kring kontrollstationerna, är inte en nackdel då erfarenheterna från försök i Stockholms Frihamn med alkobommar visar att kombinationen av information och obligatoriska kontroller kraftigt minskar förekomsten av berusade förare över tid.
Juridik
De legala förutsättningarna för användning av alkobommar har utretts av Rikspolisstyrelsens rättsavdelning och resultaten har redovisats i promemorian Användning av alkolåsterminaler s.k. alkobommar (2011-04-07). Promemorian slår fast att verksamheten med automatiska nykterhetskontroller kan ske med stöd av befintlig lagstiftning. Förenklat kan det sägas att den automatiska nykterhetskontrollen utgör ett sållningsinstrument och att de nedfällda bommarna motsvarar polismans stopptecken. Rättsavdelningen skriver bland annat: ”Enligt rättsavdelningens mening är den tillkommande ”våldsanvändning” som användande av en alkobom innebär i princip inte mer ingripande än om en polisman ställer sig i vägen för ett fordon. Användning av alkobommar innebär inte heller några risker för skador på person eller egendom. Mot denna bakgrund anser rättsavdelningen att användning av alkobom inte kan anses strida mot de allmänna principerna för polisingripanden som kommer till uttryck i 8 § Polislagen.”
Trafikbeläggning
Mellan åren 2013-2015 genomförde MHF tillsammans med Polisen, Tullverket och Kustbevakningen flera lyckade försök med alkobommar i Tysklandsterminalen i Göteborg samt i Stockholms frihamn. Flödesmätningarna visade att trafiken från färjorna och ut från hamnen var lika snabbt de dagar då allafordonsförare kontrollerades som de dagar då ingen kontrollerades. Dessutom minskade andelen onyktra förare i hamnarna successivt under försöksperioderna för att slutligen helt upphöra.
Med dessa tvivel skingrande kring alkobommarnas effektivitet, rättssäkerhet och praktiska funktion så framstår det som absurt att den här trafiksäkerhetsåtgärden inte har genomförts. Vi hoppas därför att nuvarande regering med Infrastrukturminister Andreas Carlson kan få alkobommarna att bli verklighet i landets hamnar och på så sätt skapa en tryggare trafikmiljö för alla som vistas på dom svenska vägarna. En trafikpolitisk reform att vara stolt över och en viktigpusselbit i nollvisionen att ingen ska skadas eller dödas av rattfylleri.
MHF
Dicran Sarafian, generalsekreterare
Nyckelord
Kontakter
Dicran SarafianGeneralsekreterare
Tel:070-775 99 66dicran.sarafian@mhf.seAnders Daleniuskommmunikationschef MHF
Tel:076-548 97 30anders.dalenius@mhf.seBilder
Om
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

