Lättnader införs för motionslopp och publik

Regeringen presenterade idag ny begränsningsförordning som gäller från 1 juli och som tillåter fler deltagare vid motionslopp och liknande tävlingar samt mer publik på arenaidrott.
Foto: Bildbyrån

– Jag är glad att regeringen har lyssnat på idrottsrörelsen och att de nu verkligen gör det möjligt för idrotten att bedriva mer idrott för fler utan att öka riskerna för smittspridning. Alla idrottsföreningar behöver även fortsatt vara noggranna och följa de restriktioner som gäller och Folkhälsomyndighetens allmänna råd, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

För idrottsrörelsens del har idrotter som utövas på vatten, snö, väg och i skog drabbats mycket hårt under pandemin på grund av att deras verksamheter – utan avgränsad arena – regleras av just begränsningsförordningen och ordningslagen. En lag som inte varit utformad med hänsyn till nuvarande pandemi. Regeringens besked idag innebär för idrotten att begränsningen av antal deltagare är 900 och att detta gäller i start- och målområde och inte hela banan – något som idrottsrörelsen tydligt framfört under en längre tid. Bestämmelsen gäller även för idrottstävlingar med bansträckning som genomförs på väg, på eller i vatten eller i skog, till exempel segling och enduro.

Dessutom öppnas för mer publik på arenor och även möjlighet till sektionering. Ett synsätt som Riksidrottsförbundet tillsammans med specialidrottsförbund pekat på under en längre tid.

– Självklart har idrottsrörelsen förståelse för att det är successiva lättnader som även fortsatt är aktuella för idrottsrörelsen, precis som för samhället i stort. Vi ser också att även om det nu öppnas stegvis på ett positivt sätt så kommer idrottsrörelsen att under flera år framåt behöva arbeta med återstart och laga de revor som uppstått under pandemin. Här behövs besked till idrotten från regeringen om fortsatt stöd på 900 miljoner kronor för åren 2022 till 2024, säger Björn Eriksson.

Några punkter som gäller från 1 juli:

• För inomhusarrangemang tillåts 50 deltagare.
  • Om deltagarna anvisas en sittplats kan upp till 300 deltagare tillåtas.
  • För arrangemang utomhus får maximalt 600 deltagare tillåtas om deltagarna inte anvisas en sittplats, respektive upp till 3 000 personer med anvisad sittplats.
  • Har arrangemanget sektioner med möjlighet att deltagare från olika sektioner inte kommer i kontakt med varandra och kan hålla smittsäkert avstånd gäller deltagartaket för varje sektion.
  • För motionslopp och liknande tävlingar gäller 900 deltagare i start- och målområde.

Vid idrottstävlingar på en tydligt avgränsad arena räknas enbart åskådarna in i begreppet deltagare. För idrottstävlingar som genomförs utanför en tydligt avgränsad arena räknas utövarna men inte åskådare (och övriga deltagare utanför start-, tävlings- och målområdet) som deltagare, förutsatt att de inte samlas på en läktare eller motsvarande.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson påminde om vikten av att fortsätta följa de allmänna råd som gäller om att bland annat hålla avstånd.

Här hittar du information om vad som gäller från 1 juli

Detaljer om ändringarna i begränsningsförordningen och vad som gäller för idrotten från 1 juli kommer uppdateras på rf.se de närmaste dagarna under frågor och svar om corona.

Foto: Bildbyrån