Levipriset till Chalmersdocenten Cecilia Berlin

Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris 2019 går till Cecilia Berlin vid Chalmers Tekniska Högskola. Hon får priset på 50 000 kronor för att entusiastiskt och engagerat ha utvecklat utbildningen i arbetsmiljö för ingenjörsstudenter.
Cecilia Berlin, Levipristagare 2019    Foto: Sveriges Ingenjörer
Cecilia Berlin, Levipristagare 2019 Foto: Sveriges Ingenjörer

– Cecilia är en entusiastisk förespråkare för arbetsmiljö i sin verksamhet som forskare och lärare. Med sitt engagerande sätt skapar hon ett stort intresse för ämnet. Hon har starkt betonat vikten av pedagogisk utveckling och förnyelse, och är en efterfrågad gästföreläsare vid landets tekniska högskolor, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Cecilia Berlin bor i Göteborg och har en teknisk doktorsexamen i Produktionsergonomi med inriktning mot organisatorisk / makroergonomi. Hon är idag verksam som docent vid Institutionen för Industri- och Materialvetenskaper vid Chalmers tekniska högskola.

–  Det känns enormt hedrande att få ta emot Levipriset. Ergonomi och arbetsmiljö är en fråga om gott ledarskap, för det handlar om att ge människor bästa möjliga förutsättningar att prestera. När företagen förenar ergonomi med produktivitets- och effektivitetsutveckling, så får de ut de långsiktiga fördelarna god ekonomi, hög kompetens och attraktivitet, säger Cecilia Berlin, Leviprismottagare 2019.

Hennes engagemang i ergonomi och arbetsmiljö har bland annat resulterat i läroboken ”Production Ergonomics”, som numer finns fritt tillgänglig och är flitigt nedladdad av studenter och yrkesverksamma ingenjörer över hela världen.

Om Levipriset

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens nestor,  professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.

Cecilia Berlin, Levipris-mottagare 2019:
cecilia.berlin@chalmers.se / 031-772 1290

Magnus Skagerfält, sekreterare Levipriskommittén: magnus.skagerfalt@sverigesingenjorer.se / 070- 202 77 90

Cecilia Berlin, Levipristagare 2019    Foto: Sveriges Ingenjörer
Cecilia Berlin, Levipristagare 2019 Foto: Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.