Lidl Sverige

Lidl agerar för att dämpa inflationen – sänker och fryser priset på över hundra varor

Dela
Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.
Lidl agerar för att dämpa inflationen: sänker och fryser priserna på över hundra varor.
Lidl agerar för att dämpa inflationen: sänker och fryser priserna på över hundra varor.

De rusande matpriserna har haft en kraftig effekt på familjernas privatekonomi och många hushåll har svårt att få pengarna att räcka hela månaden. Med anledning av stigande elpriser, höjda räntor och skenande matpriser vill Lidl bidra till att mildra konsekvenserna för de svenska hushållen. Med start måndagen den 27 mars sänker Lidl Sverige priset på ett stort antal varor. De nya priserna kommer att gälla i minst två månader.

– Vi har sedan vi kom till Sverige för 20 år sedan haft som uppdrag att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris. Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar. Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Lidls lägre fasta priser gäller från och med måndagen den 27 mars, då priser på ett stort antal varor från ca femtio leverantörer får nya lägre priser, däribland kaffe, mjölk och köttartiklar. Ytterligare varor kommer att läggas till under de kommande veckorna. Totalt kommer det att handla om över hundra varor. De nya priserna kommer vara i genomsnitt 11 procent lägre än tidigare. Vissa varor kommer att sänkas med så mycket som 32 procent.

– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer synliggöra det i butikerna, avslutar Jakob Josefsson.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Bilder

Lidl agerar för att dämpa inflationen: sänker och fryser priserna på över hundra varor.
Lidl agerar för att dämpa inflationen: sänker och fryser priserna på över hundra varor.
Ladda ned bild
Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye