Lidl fortsätter satsa på svensk mat

Lidl Sverige storsatsar på att öka sitt sortiment av svenska produkter. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Ett stort steg tog man mitt under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer. Nu under Från Sverige-veckan fokuserar livsmedelskedjan extra på att lyfta de drygt 160 produkterna med märkningen.

- Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor med tanke på att många av våra kunder efterfrågar just svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Vilket innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade här. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.

- Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med närmare 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer, avslutar Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Rekordmånga ansökningar till Hållbarhetsakuten - nu har åtta finalister utsetts23.10.2020 09:55:44 CESTPressmeddelande

Rekordmånga projekt har sökt stöd från Lidl Future Initiatives och årets tema Hållbarhetsakuten. Av hela 122 ansökningar har nu finalister rekommenderats av en panel med ledande experter och åtta projekt har valts ut. Ett eller fler av projekten kommer att få ta del av de 11 miljoner kronor som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

Nu kommer efterlängtade Lidl Plus16.10.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Nu är väntan över för Lidls kunder, Lidl Sveriges kundklubb – Lidl Plus är här. Den nya appen, som bland annat ger digitala kuponger och erbjudanden, kan användas av alla som handlar på Lidl. Den kräver varken en krånglig registrering eller att man är stammis. Det räcker att kunden laddar ner appen i sin smartphone och registrerar sig med mobilnummer och e-postadress för att direkt ta del av alla fördelar.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.