Lidl fortsätter satsa på svensk mat

Lidl Sverige storsatsar på att öka sitt sortiment av svenska produkter. Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer, en andel som ständigt ökar. Ett stort steg tog man mitt under pandemin genom att teckna avtal med närmare 50 nya svenska leverantörer. Nu under Från Sverige-veckan fokuserar livsmedelskedjan extra på att lyfta de drygt 160 produkterna med märkningen.

- Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor med tanke på att många av våra kunder efterfrågar just svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Vilket innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade här. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.

- Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter. Under våren tecknade vi dessutom avtal med närmare 50 nya leverantörer från hela Sverige, och fick på så sätt ett fint tillskott till vårt svenska sortiment. Att vi nu lyfter Från Sverige-produkterna är ett bra komplement till vår pågående kampanj, Destination Lidl, där vi hyllar våra nya svenska leverantörer, avslutar Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.

Lidl utvecklar världens första internationella standard för biologisk mångfald20.5.2021 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl utvecklar tillsammans med GLOBAL G.A.P. världens första internationella jordbruksstandard med fokus på biologisk mångfald för frukt- och grönsaksproduktion. Målsättningen är att den nya standarden ska vara i bruk, och finnas tillgänglig för alla intressenter, i slutet av 2021. Den nya standarden gäller för Lidls internationella leverantörer av färsk frukt och grönt.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.