Lidl lanserar unika hushållsartiklar – tillverkade av minst 95 % återvunnen konsumentplast

Plast används för tillverkning av många typer av produkter och är ett vanligt förekommande förpackningsmaterial. Det är också ett omdiskuterat material med hög miljöpåverkan. En del av den globala plaststrategin REset Plastic som initierats av företagsgruppen Schwarz, som Lidl tillhör, är målet att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt. Det innebär bland annat att Lidl vill använda mer återvunnen plast för att bidra till att minska resursförbrukningen och sluta kretsloppet. Lidl lanserar därför en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95% återvunnen konsumentplast. I sortimentet återfinns olika sorters tvättkorgar, lådor och hinkar.
Plastavfall från privata hushåll samlas in av Lidls systerföretag PreZero, rengörs och bearbetas sedan till återvunna plastpellets. Nya högkvalitativa produkter tillverkas sedan av pelletsen och har nu resulterat i Lidls nya hushållsartiklar. Hushållsartiklarna är ett bra exempel på Lidls gedigna arbete för att minska mängden nyproducerad plast, och inom Schwarz-gruppen har totalt 1 465 ton gammal plast använts vid produktionen.
- Det här är en rad unika hushållsartiklar och ett fantastiskt initiativ, dels på grund av den höga mängden återvunnen plast, dels för att Schwarz-gruppen tar cirkulära plastflöden i egna händer och ägarskap över hela återvinningskedjan. Genom att detta är något som Lidl gör internationellt innebär det också en stor positiv påverkan på global nivå, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef Lidl Sverige.
Lidl Sverige vill vara drivande i utvecklingen mot hållbara och framtida lösningar på flera samhällsutmaningar. Genom Lidl Future Initiatives och ”Plastutmaningen” 2019 delade Lidl Sverige ut totalt 10 miljoner kronor till fem initiativ som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring hos konsumenterna. Projekten handlar exempelvis om att minska eller undvika plast, utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument.
Om REset Plastic
För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi definierats för företagen inom Schwarz-gruppen. Visionen är ”mindre plast – slutet kretslopp”. Målet är att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025 och att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt.
Strategin, som går under namnet REset Plastic, är indelad i följande fem åtgärdsområden:
- REduce – Vi minskar plasten där det är möjligt, inte bara i förpackningar.
- REdesign – Vi gör produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluter kretsloppet.
- REcycle – Vi samlar in, sorterar och återvinner plast och sluter därmed kretsloppet.
- REmove – Vi stödjer rensningen av plastskräp från hav och land.
- REsearch – Vi investerar i forskning och utveckling av innovativa lösningar för återvinning samt utbildar om återvinning.
Läs mer om Lidls globala plaststrategi på https://reset-plastic.com/en/.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

