Lidl lanserar unika hushållsartiklar – tillverkade av minst 95 % återvunnen konsumentplast

Som en del i den globala plaststrategin REset Plastic som initierats av Schwarz-gruppen arbetar Lidl för att göra produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluta kretsloppet. Som ett led i det arbetet lanserar Lidl nu en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95% återvunnen konsumentplast.

Plast används för tillverkning av många typer av produkter och är ett vanligt förekommande förpackningsmaterial. Det är också ett omdiskuterat material med hög miljöpåverkan. En del av den globala plaststrategin REset Plastic som initierats av företagsgruppen Schwarz, som Lidl tillhör, är målet att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt. Det innebär bland annat att Lidl vill använda mer återvunnen plast för att bidra till att minska resursförbrukningen och sluta kretsloppet. Lidl lanserar därför en rad hushållsartiklar tillverkade av minst 95% återvunnen konsumentplast. I sortimentet återfinns olika sorters tvättkorgar, lådor och hinkar.

Plastavfall från privata hushåll samlas in av Lidls systerföretag PreZero, rengörs och bearbetas sedan till återvunna plastpellets. Nya högkvalitativa produkter tillverkas sedan av pelletsen och har nu resulterat i Lidls nya hushållsartiklar. Hushållsartiklarna är ett bra exempel på Lidls gedigna arbete för att minska mängden nyproducerad plast, och inom Schwarz-gruppen har totalt 1 465 ton gammal plast använts vid produktionen.

- Det här är en rad unika hushållsartiklar och ett fantastiskt initiativ, dels på grund av den höga mängden återvunnen plast, dels för att Schwarz-gruppen tar cirkulära plastflöden i egna händer och ägarskap över hela återvinningskedjan. Genom att detta är något som Lidl gör internationellt innebär det också en stor positiv påverkan på global nivå, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidl Sverige vill vara drivande i utvecklingen mot hållbara och framtida lösningar på flera samhällsutmaningar. Genom Lidl Future Initiatives och ”Plastutmaningen” 2019 delade Lidl Sverige ut totalt 10 miljoner kronor till fem initiativ som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring hos konsumenterna. Projekten handlar exempelvis om att minska eller undvika plast, utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument.

Om REset Plastic
För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi definierats för företagen inom Schwarz-gruppen. Visionen är ”mindre plast – slutet kretslopp”. Målet är att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025 och att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt.

Strategin, som går under namnet REset Plastic, är indelad i följande fem åtgärdsområden:

• REduce – Vi minskar plasten där det är möjligt, inte bara i förpackningar.
  • REdesign – Vi gör produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluter kretsloppet.
  • REcycle – Vi samlar in, sorterar och återvinner plast och sluter därmed kretsloppet.
  • REmove – Vi stödjer rensningen av plastskräp från hav och land.
  • REsearch – Vi investerar i forskning och utveckling av innovativa lösningar för återvinning samt utbildar om återvinning.

Läs mer om Lidls globala plaststrategi på https://reset-plastic.com/en/.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.