Lidl snabbladdar för framtiden

Lidl Sverige satsar på infrastruktur av snabbladdare för elbilar och öppnar under 2019 fem nya butiker med snabbladdstationer. Vid varje butik installeras två laddstationer där fyra elbilar kan ladda samtidigt. Satsningen är en del av Lidls övergripande hållbarhetsarbete och ett bidrag till det nationella målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Snabbladdare hos Lidl

Under 2019 installerar Lidl laddstationer vid fem av årets nya butiker i Karlskoga, Norrköping, Sollentuna, Halmstad och Järfälla Barkarby. Lidl har idag totalt elva laddstationer vid sju butiker i Ljungby, Västra Frölunda, Växjö, Kungsängen, Södertälje, Motala och Falkenberg. Sedan de första solcellerna installerades 2016 har Lidl producerad 600 000 kWh fossilfri solel vilket motsvarar 33,6 miljoner laddningar av mobiltelefoner eller tre miljoner kilometer elbilskörning.

På laddstationerna från ABB finns tre olika uttag för laddning med likström eller växelström och det är gratis att ladda sin bil. Med likströmsladdare kan Lidls elbilskunder ladda fullt på 20-30 minuter, med god marginal för en veckohandling i butiken. Elen kommer från solceller på butikens tak eller solceller monterade på väderskydden till laddstationerna. Solcellselen kan dessutom täcka upp till 20-25 procent av butikens elbehov.

- Vi jobbar aktivt för att minska vår och våra kunders klimatpåverkan och bidra till målet om ett fossilfritt Sverige. Vårt laddnät växer i takt med vårt butiksnät och där vi har möjlighet, installerar vi snabbladdstolpar, något som är väldigt uppskattat våra elbilsburna kunder och som vi märker stor efterfrågan av, säger Johan Augustsson, Landschef Lidl Sverige.

För laddstationerna i Kungsängen och Falkenberg har Lidl fått bidrag från Klimatklivet, ett investeringsstöd som delas ut av Naturvårdsverket och som främjar klimatåtgärder. Laddstationen i Kungsängen blev också utsedd till ”Årets bästa laddplats” 2017 med motiveringen:

”För att Lidl med all tydlighet visar att de vill se mer elbilar på svenska vägar och ha elbilister som kunder i sina butiker. Med väl tilltagna stationer som rymmer hela två snabbladdare på vardera 50kW kan fyra elbilar ladda samtidigt vilket ökar tillgängligheten för elbilister med laddbehov.”

Fakta Lidls snabbladdningstationer
Snabbladdarna vid Lidls butiker har en total effekt om 50 kW. Stationerna har alla tre typer av ladduttag som finns på marknaden: CHAdeMO, CCS och Mode 3 typ 2. Laddning sker antingen med likström eller växelström och fyra bilar kan laddas samtidigt på två laddstationer. Laddstationerna är i drift under butikens öppettider och laddtiden är begränsad till maximalt 60 minuter.

Lidl Sverige – Energianvändning och transporter
Lidl Sverige har ambitionen att bli branschledande inom hållbarhet och arbetar systematiskt för att minska energianvändningen och butikerna i Sverige har certifierats enligt EN ISO 50001. Alla transporter från centrallager till butik körs med 100 procent mer klimatsmarta drivmedel som fordonsgas, el, biodiesel eller Svanenmärkt diesel, vilket minskat transporternas klimatpåverkan med 25 procent.

Lidl först ut i branschen - Fossilfria transporter 2025
Inför klimatmötet i Paris startade regeringen initiativet Fossilfritt Sverige med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. I februari 2019 antog Lidl Sverige, som första dagligvarukedja, Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet att genomföra fossilfria transporter 2025.

Lidl Kungsängen  -Sveriges bästa laddstation 2017
Lidl Kungsängen -Sveriges bästa laddstation 2017
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.