Lidl Sverige återkallar Ekologiska Linfrön, av varumärke Alesto

Lidl Sverige återkallar Ekologiska Linfrön av varumärket Alesto, efter rutinanalyser har det visat sig att produkten kan innehålla Salmonella.

Salmonella har detekteras efter en rutinanalys. Vi vill uppmana alla våra kunder som köpt produkten att återkomma till oss med produkten. Det berörda bäst-före-datumet 2021-07-08 har sålts i samtliga av Lidl Sverige-butiker. Salmonella utgör ingen risk om du har hettat upp livsmedlet till minst 70 grader.

Återkallandet berör endast produkten:

Artikel: Ekologiska Linfrön

Förpackningsstorlek: 500g

Märke: Alesto

Bäst-före-datum: 2021-07-08

Andra bäst-före-datum eller andra produkter från Alesto är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan är välkomna att returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Fakta Lidls kvalitetskontroller
Förutom att Lidl Sveriges leverantörer är certifierade med IFS (International Featured Standard), BRC (British Retail Consortium) eller FSSC 22000 (Foundation Food Safety System Certification), utför Lidl Sverige regelbundna oanmälda kontroller på plats hos leverantörer (genomförs av ackrediterade institut). Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar i tillägg alla produkter i externa ackrediterade laboratorium för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.