Lidl Sverige sätter vetenskapliga klimatmål
Genom att låta vetenskapliga mål ligga till grund för de egna klimatmålen kommer Lidl nu utöka sitt klimatarbete. Lidl Sveriges åtagande har kommit till stånd genom att Lidls ägare Schwarz-gruppen, med 12 500 butiker i 33 länder, har anslutit till SBTi.
Mer konkret kommer Lidl Sverige att sätta mål och åtgärder för att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet. Målen utgår från det som enligt den senaste vetenskapen krävs för att nå Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader.
- Vi arbetar ständigt med att effektivisera och minska vår egen miljöpåverkan, det är en jätteviktig fråga för oss. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Det är en viktig milstolpe eftersom det visar att man kan ha en stark tillväxt och samtidigt minska utsläppen, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska företagets koldioxidavtryck. Att gå över till en högre andel klimatsmarta drivmedel och fokusera på att få till en smartare logistik har varit särskilt effektivt. Nästa steg i åtagandet är att Lidl under de närmaste månaderna kommer precisera klimatmål och ambitionsnivå för hela verksamheten och leverantörsledet och därefter genomgå revidering och godkännande av SBTi.
- Klimatförändringarna hotar mänskligheten och vår framtid och därför krävs rejäla åtgärder på alla nivåer i samhället. Lidl Sverige har under många år fokuserat på att få ner de egna utsläppen. Genom att sätta mål inom SBTi tar vi nästa steg och sätter en ännu mer effektiv klimatstrategi. Vi kommer att berättaför kunderna vad vi gör och hur det går, eftersom vi vet att det är viktigt för dem, fortsätter Johan Augustsson.
Om Science Based Targets
Initiativet Science Based Targets grundades 2015 och är ett internationellt samarbete mellan UN Global Compact, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project (CDP). Syftet är att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader. Över 1 000 företag har idag gått med i initiativet.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Prästosten som predikar god smak – Matrikets prästost topptestad enligt panel22.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett nytt test av Allt om mat testades och betygssattes elva mellanlagrade prästostar. Lidl Sveriges ekologiska prästost från Matriket kammade hem fyra av fem möjliga poäng. ”Smaken är god, kraftig styrka med en lite nötig och syrlig eftersmak. Bra och krämig konsistens” tycker testpanelen.
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum