Lidl Sverige

Lidl Sverige sätter vetenskapliga klimatmål

Dela
Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science Based Targets Initiative (SBTi). Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet.

Genom att låta vetenskapliga mål ligga till grund för de egna klimatmålen kommer Lidl nu utöka sitt klimatarbete. Lidl Sveriges åtagande har kommit till stånd genom att Lidls ägare Schwarz-gruppen, med 12 500 butiker i 33 länder, har anslutit till SBTi.

Mer konkret kommer Lidl Sverige att sätta mål och åtgärder för att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet. Målen utgår från det som enligt den senaste vetenskapen krävs för att nå Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader.

- Vi arbetar ständigt med att effektivisera och minska vår egen miljöpåverkan, det är en jätteviktig fråga för oss. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Det är en viktig milstolpe eftersom det visar att man kan ha en stark tillväxt och samtidigt minska utsläppen, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska företagets koldioxidavtryck. Att gå över till en högre andel klimatsmarta drivmedel och fokusera på att få till en smartare logistik har varit särskilt effektivt. Nästa steg i åtagandet är att Lidl under de närmaste månaderna kommer precisera klimatmål och ambitionsnivå för hela verksamheten och leverantörsledet och därefter genomgå revidering och godkännande av SBTi.

- Klimatförändringarna hotar mänskligheten och vår framtid och därför krävs rejäla åtgärder på alla nivåer i samhället. Lidl Sverige har under många år fokuserat på att få ner de egna utsläppen. Genom att sätta mål inom SBTi tar vi nästa steg och sätter en ännu mer effektiv klimatstrategi. Vi kommer att berättaför kunderna vad vi gör och hur det går, eftersom vi vet att det är viktigt för dem, fortsätter Johan Augustsson.

Om Science Based Targets
Initiativet Science Based Targets grundades 2015 och är ett internationellt samarbete mellan UN Global Compact, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project (CDP). Syftet är att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 grader. Över 1 000 företag har idag gått med i initiativet.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye