Lidls uppmaning till svenska producenter och leverantörer: ”Hör av er!”

Lidl Sverige går nu ut och uppmanar Sveriges bönder och producenter att kontakta dem för att få till nya samarbeten och leverantörsled. Företaget vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning.

Malin Laurén, Johan Augustsson och Robert Stekovic uppmanar idag svenska bönder och producenter att ta kontakt med Lidl.

Coronakrisen slår hårt mot Sveriges småföretagare, inte minst mindre livsmedelsproducenter som ofta säljer sina produkter via caféer, restauranger och hotell. Lidl Sverige, som kontinuerligt utvecklar sitt svenska sortiment, går nu ut och uppmanar landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet är att få till nya samarbeten och ta in fler svenska produkter i butikerna.

- Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige. Vi vill hjälpa till och trygga den svenska livsmedelsproduktionen.

Lidl Sverige distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer. Målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Kontaktinformation:
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
malin.lauren@lidl.se

Expressen debattsvar - Lidls uppmaning till svenska bönder i krisen - "Hör av er direkt"

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.