Lidls uppmaning till svenska producenter och leverantörer: ”Hör av er!”

Lidl Sverige går nu ut och uppmanar Sveriges bönder och producenter att kontakta dem för att få till nya samarbeten och leverantörsled. Företaget vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning.

Malin Laurén, Johan Augustsson och Robert Stekovic uppmanar idag svenska bönder och producenter att ta kontakt med Lidl.

Coronakrisen slår hårt mot Sveriges småföretagare, inte minst mindre livsmedelsproducenter som ofta säljer sina produkter via caféer, restauranger och hotell. Lidl Sverige, som kontinuerligt utvecklar sitt svenska sortiment, går nu ut och uppmanar landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet är att få till nya samarbeten och ta in fler svenska produkter i butikerna.

- Vi befinner oss i en extrem situation och det gäller att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar landets alla bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig så vi kan inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige. Vi vill hjälpa till och trygga den svenska livsmedelsproduktionen.

Lidl Sverige distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer. Målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Kontaktinformation:
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
malin.lauren@lidl.se

Expressen debattsvar - Lidls uppmaning till svenska bönder i krisen - "Hör av er direkt"

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och Nordic Choice Hotels i branschöverskridande rekryteringssamarbete - ska säkra tillgången på livsmedel och jobb23.3.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Lidl Sverige startar ett unikt branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen. Syftet är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.

Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare11.3.2020 07:58:41 CETPressmeddelande

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.