Lill-Skansen fyller tio år – firar med kalas i fyra dagar med extra mycket lärande lek om djur och natur

Lill-Skansen fyller tio år och den 31 mars - 3 april bjuder Skansen in till kalas för barn, smådjuren på plats och alla andra som vill fira födelsedagen. Det blir fyra festliga dagar fyllda med spännande och lärorika möten med djur och natur.

Djurvårdare och barn på Lill-Skansen. Foto: Alex Hinchcliffe

Lill-Skansen är barnens egen djurpark på Skansen. Här får stora och små barn chansen att utforska sambandet mellan djur, natur och maten vi äter i en lekfull miljö. När Lill-Skansen idag fyller tio år vankas kalas i fyra dagar. Den 31 mars - 3 april blir det extra många djurprat, spännande och lärorika möten med djur och djurvårdare, tipspromenad, grismatning och andra festligheter.

– Efter en lång och konstig period utan möjlighet att umgås och dela Lill-Skansen med våra gäster vill vi med 10-årskalaset fira och glädjas. Vi hoppas att alla gäster som besöker oss under kalaset känner att de lämnar Skansen fyllda av nya upplevelser, säger Caroline Johansson, gruppchef på Lill-Skansen.

Lill-Skansen är, precis som Skansen, öppet varje dag, året om. Verksamhetens fokus är lustfyllt lärande för barn genom daglig kontakt med gäster, djurprat, visningar och lektioner för skolor. I de stora lokalerna bor parkens minsta djur, allt från kaniner, vandrande pinnar och råttor till minigrisar, ormar och den utrotningshotade svalparakiten. Här finns även undervisningslokal, butik och flera lekparker.

– Lill-Skansen byggdes för att vara en plats där du året runt kan hälsa på och lämna oss med nya kunskaper om djur och natur. En plats som är hållbar och bra för både djur och människor. Vi vill att våra gäster ska få lära sig mer om hur man tar hand om sitt sällskapsdjur på bästa sätt, var maten som står på bordet hemma kommer ifrån och om vilken stor roll alla de små djur som bor på Lill-Skansen spelar för den biologiska mångfalden, säger Caroline Johansson.

– En av djurparkens allra viktigaste uppgifter är att väcka intresse för och sprida kunskap om djur, natur och miljö. Att möta djuren hos oss bidrar ofta till många funderingar. Inte sällan leder det till ett ökat intresse och nyfikenhet. Att Lill-Skansen har funnits så länge och fyllt en viktig roll i att introducera barn till naturen är verkligen värt att fira, säger Tomas Frisk zoologisk chef på Skansen.

Det här händer på Lill-Skansen 31 mars - 3 april

• Dagens djur - extra många djurprat, hela dagen
  • Följ med på berikning hos djuren. Berikning innebär att vi gör djurens miljö lite extra spännande eller skapar en lite klurig utmaning som djuret kan arbeta med. Lär mer om vad berikning är och varför vi jobbar med det i djurparken
  • Tipspromenad på tema djur och natur
  • Häng med när grisarna får sin mat. Tre gånger per dag, olika tider
  • Spännande djurstationer för kunskapstörstiga. Vi kommer bland annat att gissa bajset, lära oss om kamouflage och ta reda på vad djuren gjort under vintern
  • Träffa en djurvårdare som städar hos, matar, berikar eller tränar ett djur och ställ alla dina frågor
  • Plus massor med festlig kalasstäming, förstås!

Lill-Skansens historia

• 1955 invigs Lill-Skansen av Carl XV1 Gustaf. Den nuvarande kungen, som då är nio år och prins, närvarar vid öppningen av Lill-Skansen tillsammans med mamma Sibylla och dåvarande Skansenchefen Andreas Lindblom.
  • Lill-Skansens första år blev en succé och bidrog till publikrekordet det året (som ännu inte slagits) 2 223 475 besökare.
  • 1971 byggs Lill-Skansen ut och flyttas samtidigt en bit väster ut till sin nuvarande plats, högst upp på Skansens berg.
  • 2012, den 31 mars, invigs nya Lill-Skansen. Byggnationen av Lill-Skansen möjliggjordes av Konsumentföreningen Stocholm (KfS). KfS är huvudsponsor till Lill-Skansen och samarbetet fortgår än idag.

Djurvårdare och barn på Lill-Skansen. Foto: Alex Hinchcliffe
Lekande lärande på Lill-Skansen. Foto: Alex Hinchcliffe

Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr väljer att sluta sin tjänst under 202328.9.2022 15:12:21 CEST | Pressmeddelande

Den 1a oktober i år har Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr varit verksam på Skansen i 17 år. Han har tillsammans med alla medarbetare stärkt Skansen som en av Sveriges mest populära besöksmål, navigerat genom upp och nedgångar, pandemi, gästrekord och utveckling av Skansen som en attraktiv plats att besöka. Nu väljer John att avsluta sin tjänst på Skansen med siktet inställt på att vara fortsatt aktiv med intressanta styrelseuppdrag.

Stiftelsen Skansen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel för utökat insamlingsarbete”31.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen ansökte i början av året om ett 90-konto vilket nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Initiativet är delvis en följd av den ekonomiska kris som Skansen upplevde under pandemin. Att inneha ett 90-konto utgör en väl ansedd och etablerad kvalitetsstämpel för allt insamlingsarbete som bedrivs inom stiftelser, ideella föreningar och andra organisationer.