Linda Hjertén till Aftonbladet
Linda Hjertén gör comeback på Aftonbladet. Hon blir reporter med uppdrag att stärka och utveckla Aftonbladets kriminaljournalistik. Linda Hjertén rekryteras från ett chefsjobb på Dagens Nyheter.

För Aftonbladets läsare är Linda Hjertén ett välkänt ansikte. Hon kom till tidningen redan 2002 och var i många år en av tidningens mest kända reportrar. Under de senaste fyra åren har hon haft olika chefsroller på Dagens Nyheter, nu senast som chef för Stockholmsredaktionen.
Kriminaljournalistiken har historiskt en viktig roll i kvällstidningens mix, och är inte minst relevant i dag som en del av samhällsbevakningen. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla området i alla kanaler.
– Jag är otroligt glad att Linda Hjertén kommer tillbaka. Hon är en stjärna med bred erfarenhet både i reporterrollen och som arbetsledare, både från kvälls- och morgontidning. Hon har den unika kombination av värme och skärpa som gör Aftonbladet till Aftonbladet, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Linda Hjertén blir nu en av Aftonbladets stora profiler och kommer att synas i alla olika format: live, nyhetsartiklar, tv och podd. Hon blir också ett starkt tillskott i den satsning som görs inom Aftonbladets prenumerationstjänst Plus.
– Jag är väldigt glad över att komma tillbaka till Aftonbladet som ju ändå är tidningen där jag började mitt yrkesliv. Jag har haft några fantastiskt spännande år på DN som nyhetschef. Men längtan efter att skriva och att möta människor, framförallt inom mitt område kriminaljournalistik, har växt sig allt starkare. Det finns så många historier där ute som jag vill berätta om och jag ser fram emot att göra det på Aftonbladet, säger Linda Hjertén.
Att Linda Hjertén nu rekryteras tillbaka till Aftonbladet är en del i en större satsning på den engagerande journalistiken.
– Vi rekryterar just nu till flera roller, både redaktionellt och på produkt- och affärssidan. Vi rustar Aftonbladet för de kommande åren med en digital utveckling som går i rasande tempo. I hjärtat av våra satsningar ligger journalistiken och jag ser fram mot att Linda Hjertén åter blir en del av den, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.
Linda Hjertén tillträder den 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship25.3.2021 10:30:51 CET | Pressmeddelande
Sweship är ett helt nytt bolag för distributionslösningar inom e-handel som samägs av Schibsted och Bonnier News. Nu rekryteras Niklas Hydén till ny VD för bolaget.
Millennials nås effektivt via displayannonsering24.3.2021 10:43:48 CET | Pressmeddelande
Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.
Tv-menyn på Telia TV och Play utökas med kanalen Godare24.3.2021 08:40:15 CET | Pressmeddelande
Med start den 1 april kan alla tv-tittare hos Telias inspireras av den nya Schibsted-kanalen Godare, som samlar både svenska nyproduktioner och internationella matprogram för alla smaker.
Så här blir SvD:s nya sajt – med läsarna i fokus16.3.2021 12:38:33 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar i dag en ny förstasida på sajt och app. Det är en etta som vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov. Den har tagits fram med SvD:s läsare i fokus och ska nu fortsätta utvecklas tillsammans med dem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum