Linda Hjertén till Aftonbladet

Linda Hjertén gör comeback på Aftonbladet. Hon blir reporter med uppdrag att stärka och utveckla Aftonbladets kriminaljournalistik. Linda Hjertén rekryteras från ett chefsjobb på Dagens Nyheter.

Aftonbladet värvar Linda Hjertén. Hon blir en av tidningens profiilerade reportrar, med uppdrag att stärka och utveckla Aftonbladets kriminaljournalistik. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet

För Aftonbladets läsare är Linda Hjertén ett välkänt ansikte. Hon kom till tidningen redan 2002 och var i många år en av tidningens mest kända reportrar. Under de senaste fyra åren har hon haft olika chefsroller på Dagens Nyheter, nu senast som chef för Stockholmsredaktionen.

Kriminaljournalistiken har historiskt en viktig roll i kvällstidningens mix, och är inte minst relevant i dag som en del av samhällsbevakningen. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla området i alla kanaler.

– Jag är otroligt glad att Linda Hjertén kommer tillbaka. Hon är en stjärna med bred erfarenhet både i reporterrollen och som arbetsledare, både från kvälls- och morgontidning. Hon har den unika kombination av värme och skärpa som gör Aftonbladet till Aftonbladet, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Linda Hjertén blir nu en av Aftonbladets stora profiler och kommer att synas i alla olika format: live, nyhetsartiklar, tv och podd. Hon blir också ett starkt tillskott i den satsning som görs inom Aftonbladets prenumerationstjänst  Plus.

– Jag är väldigt glad över att komma tillbaka till Aftonbladet som ju ändå är tidningen där jag började mitt yrkesliv. Jag har haft några fantastiskt spännande år på DN som nyhetschef. Men längtan efter att skriva och att möta människor, framförallt inom mitt område kriminaljournalistik, har växt sig allt starkare. Det finns så många historier där ute som jag vill berätta om och jag ser fram emot att göra det på Aftonbladet, säger Linda Hjertén.

Att Linda Hjertén nu rekryteras tillbaka till Aftonbladet är en del i en större satsning på den engagerande journalistiken.

– Vi rekryterar just nu till flera roller, både redaktionellt och på produkt- och affärssidan. Vi rustar Aftonbladet för de kommande åren med en digital utveckling som går i rasande tempo. I hjärtat av våra satsningar ligger journalistiken och jag ser fram mot att Linda Hjertén åter blir en del av den, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.

Linda Hjertén tillträder den 1 mars.

Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.