Linda Hjertén till Aftonbladet
För Aftonbladets läsare är Linda Hjertén ett välkänt ansikte. Hon kom till tidningen redan 2002 och var i många år en av tidningens mest kända reportrar. Under de senaste fyra åren har hon haft olika chefsroller på Dagens Nyheter, nu senast som chef för Stockholmsredaktionen.
Kriminaljournalistiken har historiskt en viktig roll i kvällstidningens mix, och är inte minst relevant i dag som en del av samhällsbevakningen. Nu satsar Aftonbladet på att utveckla området i alla kanaler.
– Jag är otroligt glad att Linda Hjertén kommer tillbaka. Hon är en stjärna med bred erfarenhet både i reporterrollen och som arbetsledare, både från kvälls- och morgontidning. Hon har den unika kombination av värme och skärpa som gör Aftonbladet till Aftonbladet, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Linda Hjertén blir nu en av Aftonbladets stora profiler och kommer att synas i alla olika format: live, nyhetsartiklar, tv och podd. Hon blir också ett starkt tillskott i den satsning som görs inom Aftonbladets prenumerationstjänst Plus.
– Jag är väldigt glad över att komma tillbaka till Aftonbladet som ju ändå är tidningen där jag började mitt yrkesliv. Jag har haft några fantastiskt spännande år på DN som nyhetschef. Men längtan efter att skriva och att möta människor, framförallt inom mitt område kriminaljournalistik, har växt sig allt starkare. Det finns så många historier där ute som jag vill berätta om och jag ser fram emot att göra det på Aftonbladet, säger Linda Hjertén.
Att Linda Hjertén nu rekryteras tillbaka till Aftonbladet är en del i en större satsning på den engagerande journalistiken.
– Vi rekryterar just nu till flera roller, både redaktionellt och på produkt- och affärssidan. Vi rustar Aftonbladet för de kommande åren med en digital utveckling som går i rasande tempo. I hjärtat av våra satsningar ligger journalistiken och jag ser fram mot att Linda Hjertén åter blir en del av den, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och vd.
Linda Hjertén tillträder den 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum