LISTA: Så skapar du en hållbar vårgarderob

Ett av de absolut lättaste sätten att skaffa dig en hållbar garderob är att se till dina plagg faktiskt används – av dig eller andra. 80 procent av plaggets miljöpåverkan uppkommer under produktionen. Aktivera din garderob och låt inte dina kläder ligga oanvända. Här får du alla tips du behöver för att komma igång.

– Vi överkonsumerar kläder, men samtidigt ser vi en ökad miljömedvetenhet hos många. Det visar sig till exempel genom ett växande intresse för arrangemang som våra Klädbytardagar. Och när vi nu inte kan mötas på samma sätt som vanligt ser vi en uppsjö av olika digitala tjänster växa fram. Det är en spännande utveckling, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

I helgen skulle Sveriges största klädbytardag gått av stapeln. Om allt hade varit som vanligt hade 10 000-tals plagg fått nya ägare när människor över hela landet hade träffats och uppdaterat sina vår- och sommargarderober utan att köpa nytt. Vi ser nu en explosionsartad utveckling där nya företag, tjänster och appar väller in på marknaden med olika idéer kring hållbart mode. Det kan handla om vandrande kassar med barnkläder, klädleasing eller att skaffa en klädkompis.

– De plagg du har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Då förlängs klädernas livslängd och du bidrar till en bättre miljö – det är modernt, gratis och lätt att fixa, säger Karin Lexén.

Men ibland behöver eller vill vi ändå köpa nytt. Och för att skapa ett hållbart mode behöver det bli långsiktigt – slow fashion betyder miljösmarta klädval och handlar om att köpa färre, finare plagg, av högre kvalitet och med mindre miljöpåverkan för att skapa en klädindustri som är hållbar på riktigt.

8 tips till en mer hållbar vårgarderob:

1. Rensa: Ta ut allt ur garderob, lådor och förråd. Gör olika högar för olika ändamål. Ska kläderna sparas, säljas, skänkas, bytas, lånas ut, sys om eller lagas? Finns det kläder som du känner dig osäker på om du gillar eller inte – de går till garderobsutmaning (se nedan), eller fundera på att starta en lånegarderob på jobbet eller i en Facebookgrupp. Festplagg används ju oftast inte jättemycket men kan användas mer, låt andra få glädjen av dem genom en lånegarderob.
  2. Vårda: Det som ska sparas kan du stryka, vika i ordning och lägga in i garderoben eller hänga upp på galgar. Ta hand om dina favoritplagg och se till att de håller länge. Ställ i ordning en vädringsgarderob i fönstret, på balkongen eller uteplatsen. Att vädra sina plagg är ett bra alternativ till att tvätta dem. Putsa skorna och noppa tröjor och koftor.
  3. Laga: Lär dig sy i en knapp, laga ett hål på jeansen och göra ett par shorts av långbyxor. Har du plagg som du vill sy om, men känner dig osäker på hur? Ta hjälp av en skräddare eller sömmerska. På sajten fixagrejen.nu finns ännu fler tips på hur man tar tillvara på sina kläder.
  4. Garderobsutmaningen: En garderobsutmaning är ett utmärkt sätt att fixa din osäker-hög. Välj ut tio plagg att ha i tio dagar och kombinera på nya sätt. Det fungerar strålande även om du jobbar hemma. Nu kommer du upptäcka om du verkligen gillar dina plagg eller om du ska lämna dem vidare till någon annan.
  5. Vandrande kassar: Starta en vandrande klädkasse – fungerar riktigt bra till barnkläder, men är också ett bra sätt för vuxna att byta kläder. Ange en storlek för varje kasse, fyll den med några plagg och låt de sedan vandra mellan grannarna som får ta och lämna plagg i kassen.
  6. Klädkompis: Skaffa dig en klädkompis i samma storlek och kanske helst med liknande stil, som du kan dela garderob med.
  7. Scanna nätet: Leta vidare – just nu verkar kreativiteten vara på topp med massor av nya innovativa digitala tjänster som uppmuntrar till att dela, byta och hyra kläder.
  8. Blev det för tomt i garderoben? Fundera noga igenom vad som saknas för att undvika onödiga spontanköp. Se till att investera i hållbart producerade kläder med hög kvalitet och upptäck dina närmsta secondhandbutiker. Många secondhandbutiker har börjat med e-handel. Gå igenom appar och sajter som säljer plagg att återälska och lär dig att lägga in stående sökningar på begagnatsajter.

Här hittar du fler tips.

Fakta
I Sverige slängs i genomsnitt 7,5 kilo textil per person – ofta fullt användbara kläder. När Sveriges största klädbytardag senast kunde hållas fysiskt (2019) bytte 58 000 plagg ägare. Förutsatt att dessa klädbyten ersatte inköp av nya plagg bidrog Klädbytardagen till enorma resursbesparingar:

• 406 ton CO2 (motsvarar utsläpp från en mellanstor bil som åker jorden runt. 53 gånger).
  • 58 000 kubikmeter vatten (motsvarar cirka 400 000 fyllda badkar).
  • 43 ton kemikalier (det är jättemycket).

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.