Ljusspel med Pettson & Findus tar över Götaplatsen under Julstaden i Göteborg

Under Julstaden i Göteborg kommer hela Göteborgs Konstmuseums fasad att prydas av ett ljusspel med Pettson & Findus. De populära karaktärerna kommer att fira jul tillsammans med besökaren som har möjligheten att interagera i deras julfirande.
Skiss på hur ljussättningen kommer att se ut. Illustration: White Arkitekter.

– Jag är glad och smickrad över att ni vill ha mina figurer i jätteformat på en såhär betydande plats under ett såhär stort evenemang. Findus jublar och Pettson verkar mest generad, säger Sven Nordqvist som har skrivit och illustrerat Pettson & Findus.

Den 29 november, i samband med invigningen av Julstaden, kommer Konstmuseets fasad att lysas upp av scener ur boken Pettson får julbesök, i en så kallad ”light up painting”. Karaktärerna kommer att kunna röra på sig besökarna kommer att kunna vara med och ändra på motiven och föra julhistorien framåt.

– Genom gestaltningen på Konstmuseets fasad skapas en mötesplats där alla är välkomna att hjälpa Pettson & Findus att fira jul genom att röra på redskapen exempelvis; hoppa på en platta och trycka på en knapp som står uppställda på Götaplatsen. Allt i en förhoppning att skapa glädje och delaktighet under en mörk och kall tid på året, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & co för Julstaden.

Julstaden genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Ljusspelet med Pettson & Findus är en av Julstadens tre huvudgestaltningar i år och gestaltningsansvariga är White arkitekter som även har skapat gestaltningarna på Gustaf Adolfs Torg och i Bältespännarparken.

– I år har vi varit med och utvecklat tre interaktiva mötesplatser där målet har varit att skapa en känsla av samhörighet och gemenskap. Vi är glada över att ha kunnat bidra till årets Julstad och hoppas att alla ska känna sig välkomna, säger Christina Vildinge, designstrateg på White.

På Gustaf Adolfs Torg kommer fasaderna att vara belysta, det går även att ta ett julfoto i ett fotobås på torget, och fotot projiceras stort på en av fasaderna. I Bältesspännarparken kommer det finnas en konstgjord lägereld där du kan sätta dig på en av de uppvärmda sittplatserna och lyssna på julberättelser från förr som äldre från olika stadsdelar har delat med sig av.

Julstaden invigs den 29 november och håller på till den 6 januari.

Julstadens gestaltningar är igång dagligen kl. 07:00- 08:30, 16:00 – 24:00
Fotobåset på Gustaf Adolfs Torg är igång dagligen kl. 17:00 – 24:00

Skiss på hur ljussättningen kommer att se ut. Illustration: White Arkitekter.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.