Loka Heroes och SBBF satsar mot Sveriges första rullstolsbasketliga för unga!

Bland rullstolsburna barn och ungdomar är det bara 1 av 10 som idrottar. Det vill Loka Heroes och SBBF ändra på med det nya initiativet Ballers on Wheels. Tillsammans med de svenska rullstolsbasketproffsen Hillevi Hansson och Louise Forell satsar man nu på att få igång rullstolsbasket på fler orter och söker därför Loka Heroes runt om i Sverige som vill starta lag.

I Sverige finns idag bara fem klubbar som har verksamhet med rullstolsbasket, de finns i Norrköping, Malmö, Göteborg och Stockholm. Initiativet Ballers on Wheels vill hjälpa till att sprida sporten och öka intresset för rullstolsbasket på fler orter och aktivera fler deltagare. Målsättningen är att till slut bli så många att en liga med turnering mellan lagen blir möjlig. Initiativet springer ur Loka Heroes som i flera år stöttat eldsjälar som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Man ser stora möjligheter att utveckla rullstolsbasket genom att ta hjälp av landslagsspelarna Hillevi Hansson och Louise Forell med lång erfarenhet av spel på proffsnivå. Louise Forell som just nu är aktiv i Nacka ser positivt på initiativet:

- Vår idrott är fantastisk och passar många – den är fartfylld, tuff och utmanande. Glädjen och gemenskapen som finns kring sporten är något som jag hoppas fler tar chansen att uppleva.

Ballers on Wheels drar igång till hösten men redan nu söker man fler Loka Heroes som vill starta lag, och barn och unga som vill börja spela. Projektet kommer stötta med finansiering, material, sportrullstolar och engagemang för alla som vill starta lag.

– Alla med vilja, ambition och intresse kommer ges chansen så nu letar vi både nationellt och lokalt efter just de personerna. Förhoppningen är att det blir så många som vill dra igång att vi får till en liga, det vore drömmen, säger Hillevi Hansson, just nu aktuell i tyska rullstolsbasketligan.

Att ha möjlighet till motion och idrott är viktigt för alla och forskning visar på att det ger positiva effekter på både den mentala och fysiska hälsan. Om man sitter i rullstol är förutsättningarna annorlunda därför syftar initiativet till att träna på sina egna villkor tillsammans med vänner, syskon och andra. I sportrullstol på basketplanen har alla samma förutsättningar.

– Det har sedan starten av Loka Heroes varit viktigt för oss att göra skillnad på riktigt. Med rullstolsbasket ser vi ett stort glapp där mycket kan göras för att förbättra förutsättningarna för barn och unga som skulle vilja spela runt om i landet. Där hoppas vi kunna göra nytta med Ballers on Wheels, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef på Loka.

Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Basket är Sveriges mest jämställda och integrerade sport, därför tror vi på att basket kan göra skillnad inom två av samhällets stora utmaningar - hälsa och mångfald. Loka Heroes stöttar Heroes med finansiering, kunskap, utrustning, nätverk och kommunikation att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67

Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se,

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20

Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.