LRFs ordförande: Sverige behöver en uppdaterad livsmedelsstrategi för att säkra insatsvarorna

För fem år sedan tog Sveriges riksdag det historiska beslutet om en nationell livsmedelsstrategi. Syftet var att sätta fokus på att öka den svenska livsmedelsproduktionen och att den svenska livsmedelskedjan år 2030 ska vara globalt konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och attraktiv. Men nu behöver den uppdateras. Det skriver LRFs ordförande Palle Borgström på Svenska Dagbladets debattsida idag.

LRFs förbundsordförande Palle Borgström vill se en uppdaterad livsmedelsstrategi.

- Livsmedelsstrategin är och har varit bra och viktig. Men nu har det gått fem år sedan strategin beslutades. Vi kan konstatera att svensk livsmedelsproduktion inte växer i tillräcklig takt. Landets försörjningsförmåga och beredskap måste dessutom öka för att bättre hantera yttre kriser, säger Palle Borgström.

När strategin beslutades kunde ingen ana att vi inom de fem kommande åren skulle drabbas av torka, pandemi och att Ryssland skulle invadera Europas kornbod, Ukraina. Samtliga tre händelser visar tydligt sårbarheten inom den svenska livsmedelsförsörjningen på olika sätt.

Torkan ledde till foderbrist, utslaktning av djur och vattenbrist för många lantbruk, pandemin blottade sårbarheter rörande den utländska arbetskraften och Rysslands invasion har tydliggjort Sveriges beroende av nödvändiga insatsvaror som mineralgödsel, bränsle, el och foder.

Den gemensamma nämnaren för dessa tre händelser är den bristande lönsamheten inom näringen. Den har inte varit tillräcklig för att bygga upp en motståndskraft vid händelser av olika karaktär.

- Livsmedelsstrategin behöver uppdateras. Den behöver inte minst beakta vårt stora beroende av importerade insatsvaror. Ju mer vi kan producera i Sverige, desto bättre är det i ett beredskapsperspektiv men också miljömässigt. Vi vet att ju mer som produceras här, desto mindre klimatpåverkan blir det, säger Palle Borgström.

Läs hela debattartikeln här"Svenskt jordbruk är för beroende av omvärlden"

Krisstöd och biodrivmedelssatsning välkomnas av LRF21.6.2022 15:27:14 CEST | Pressmeddelande

I dag klubbade en enig riksdag igenom extrastödet på cirka 1,6 miljarder till animaliesektorn och växthusföretagarna. I morgon förväntas riksdagen ta beslut om de kompletterande delarna av stödpaketet. Om även onsdagens beslut klubbas igenom blir det totala stödpaketet 3,1 miljarder till det svenska lantbruket. "Det är viktiga beslut för att Sverige även i framtiden ska kunna producera hållbara livsmedel", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF om Viltskadekommissionens rapport: Viktiga slutsatser som avgör vår framtida matförsörjning14.6.2022 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Ny jaktlagsutredning, förbud mot utfodring av klövvilt samt klassa vildsvin som en allvarligt skadegörande art. Det är tre av åtgärdsförslagen i Viltskadekommissionens utredning som presenterades i dag. "Det är ett gediget arbete som utredaren Elisabeth Nilsson har gjort. Det är uppenbart att regeringen måste ge tydliga direktiv till flera myndigheter om att viltskadorna måste minska", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Allvarligt läge – Grönt näringslivsindex för animalieproducenterna fortsätter falla fritt7.6.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Läget för många av Sveriges bönder är fortsatt mycket ansträngt, visar LRFs konjunkturbarometer Grönt Näringslivsindex för andra kvartalet 2022. Totalindexet ligger kvar på rekordlåga nivåer vilket speglar en sammantaget negativ syn på den framtida konjunkturen bland företagarna i det gröna näringslivet. Tuffast är det för animalieproducenterna där var fjärde nu planerar minska sin produktion.