Lucas Casasnovas ny chef för urban mobilitet på SEAT

• Casasnovas kommer att leda företagets mobilitetsverksamhet och ansvara för strategin
  • Casasnovas, som fram till nu varit Global Director of Product Marketing, har mer än 25 års branscherfarenhet
  • SEAT presenterar flera mobilitetsnyheter på Barcelona Smart City Expo World Congress

Martorell, Spanien, 31 oktober 2019. Lucas Casasnovas (född i Barcelona 1971) har utsetts till chef för urban mobilitet på SEAT, en avdelning som kommer att omfatta alla företagets projekt inom ny urban mobilitet, däribland XMOBA och Respiro. Fram till idag har Casasnovas varit Global Director of Product Marketing på SEAT. Han kommer framöver att rapportera till Wayne Griffiths, Vice-president for Sales and Marketing tillika CEO för CUPRA.

Efter en anställning på Roland Berger Consulting, började Casasnovas att arbeta på Volkswagens Marketing and Operations-avdelning i Spanien. 2010 flyttade han till Tyskland i samband med att han utsetts till Global Launch Director på Volkswagen AG där han stannade till 2015 då han blev Product Marketing Europe Director för kompaktsegmentet i hela världen. Sedan augusti 2016, har Casasnovas haft rollen som SEAT:s Global Product Marketing Director där han bidragit till att stöpa om företagets produktportfölj för att anpassa den efter nya trender inom mobilitet och mikromobilitet.

SEAT har utvecklat en speciell urban mobilitetsstrategi. Produkter som innefattas i strategin är bland annat konceptbilen SEAT Minimó som presenterades vid den senaste upplagan av Mobile World Congress, liksom SEAT eXS Kickscooter powered by Segway, vars lansering globalt leddes av Casasnovas.

Wayne Griffiths, Vice-president for Sales and Marketing på SEAT, betonade att ”mobiliteten i städerna förändras. Vår roll på SEAT är att anpassa verksamheten och erbjuda nya lösningar som passar vår tids städer. Lucas Casasnovas kommer ha till uppgift att konsolidera pågående projekt och att effektivisera vår framtida strategi när det gäller nya mobilitetstrender.”

Som chef för urban mobilitet på SEAT, kommer Lucas Casasnovas leda utvecklingen av nya mobilitetslösningar som är ekonomiskt överkomliga och hållbara både när det gäller miljö, städer och människor. I detta avseende, kommer SEAT att presentera flera spännande nyheter på Barcelona Smart City Expo World Congress den 19 november.

Efter att ha arbetat i flera länder har Casasnovas ett internationellt synsätt och talar flera språk: spanska, katalanska, engelska och tyska. Han har en examen i produktionsteknik från Polytechnic University of Catalonia (UPC) och en Executive MBA från IESE. Han började sin karriär som ingenjörs-trainee på SEAT Technical Centre 1996 och har arbetat inom branschen i närmare 25 år.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2018 sålde SEAT 517.600 bilar (den högsta siffran i företagets 68-åriga historia), visade en vinst efter skatt på 294 miljoner euro (ca 3,2 miljarder kr) och en omsättning på nästan 10 miljarder euro (ca 107 miljarder kr).

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och inom kort elbilen Mii i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

Sverige SEAT S.A. fortsätter sin tillväxtresa och redovisar sitt bästa finansiella resultat för första kvartalet någonsin3.5.2024 08:19:47 CEST | Pressmeddelande

SEAT S.A. inleder det nya året starkt med ett rekordresultat under första kvartalet drivet av volymökningar och effektivitetsförbättringar. Företaget uppnådde ett rekordstort rörelseresultat på 226 miljoner euro under årets första kvartal (samma period 2023: 144 miljoner euro, +57,0 procent) och fortsatte att öka sin rörelsemarginal till 5,9 procent (+1,9 procentenheter jämfört med första kvartalet 2023). SEAT S.A.s intäkter uppgick till 3 803 miljarder euro, vilket också representerar företagets bästa resultat för första kvartalet och en ökning med 6,8 procent jämfört med föregående år (3 562 miljarder euro).

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)