Luftfartsverkets varsel riskerar att bromsa återstart av flygtrafiken

Personalneddragningarna som Luftfartsverket nu aviserar skulle inte bara bli ett hårt slag mot medarbetarna utan även riskera att allvarligt hämma morgondagens flygtrafik.

– Dessa medarbetares kompetens behövs för att leda och utveckla flygtrafiken även efter nedgången under Coronakrisen. Genom att nu varsla riskerar Luftfartsverket att förlora en stor del av den förmågan och gör det svårare för flygtrafiken i landet att komma i gång igen, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Luftfartsverkets (LFV) varsel omfattar omkring 500 medarbetare vid huvudkontoret och verksamheter i olika delar av landet. Totalt har LFV idag cirka 1100 anställda, vilket gör att det omfattar över 40 procent av personalstyrkan. En utväg för att lösa varselsituationen vore att regeringen grep in.

– Vi uppmanar regeringen att skjuta till de resurser som krävs för att undvika uppsägningar, säkra Luftfartsverkets verksamhet och därmed svensk flygtrafik, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer ingår i förhandlingskartellen Saco-S som samlar alla akademikermedlemmar på statliga myndigheter. På Luftfartsverket är förbundet kontaktförbund, vilket betyder att förbundet stöttar och utbildar den lokala fackliga Saco-S organisationen vid det statliga affärsverket.

Ingenjörerna vid Luftfartsverket jobbar bland annat med den digitala utvecklingen av en effektivare, säkrare och mer miljömässig flygtrafik.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se