Lund är Årets kulturkommun 2019

Vision har idag utsett Lund till Årets kulturkommun 2019. Det är 30:e året i rad som Vision delar ut utmärkelsen Årets kulturkommun. Värnamo utsågs till Årets uppstickare.

Här är juryns motivering:

Årets kulturkommun kännetecknas av ett dynamiskt, utmanande och innovativt kulturarbete. Här får kommuninvånarna möjlighet att påverka och delta i kulturlivet och detta har resulterat i att kommunen har mycket kulturaktiva invånare. Kommunen har lyckats uppnå målet att kulturverksamheten ska vara synlig och tillgänglig för alla oavsett bakgrund och förutsättningar.

Biblioteken i kommunen håller en mycket hög kvalité inte minst skolbiblioteken som ger barn och unga goda förutsättningar att få bildning men också att kunna utveckla sin egen kreativitet och skapande förmåga.

Kulturskolan imponerar med sin orkesterverksamhet som även är välkänd utanför kommunens gränser. Konsthallen i kommunen håller hög internationell och professionell nivå med sin samtida konst. I kommunen bedrivs en omfattande museiverksamhet som producerar ett stort antal utställningar och inspirerande programverksamhet.

Årets kulturkommun har skapat sin egen framtida vision där kunskap, innovation och öppenhet präglar verksamheten. Vision utser med stolthet Lund till Årets kulturkommun 2019."

Prisutdelningen ägde rum i Visions förbundshus i Stockholm. Lunds kulturchef Annika Eklund tog emot priset som förutom blommor och diplom var en oljemålning ”Farmors glasögon” av konstnären Cecilia Sikström. Dessutom får Lunds kommun ta hand om vandringspriset som är ett glasäpple av Rune Strand.

Värnamo kommun utnämns till Årets uppstickare. Värnamo får utmärkelsen främst med anledning av den storsatsning man gjort genom ”Gummifabriken”, den nya mångkulturella mötesplatsen.

Juryns motivering:

Årets uppstickare 2019 har skapat en mötesplats för kultur, akademi och näringsliv. Målet är att entusiasmera medborgarna och locka kommuninvånarna att ta del av kulturaktiviteter.

I kommunen finns en konstinstallation, – Rutan, en frizon för mänskliga rättigheter där man ska hjälpa varandra. Ett berömvärt initiativ som borde spridas till fler kommuner.

Vandalorum, museet för konst och design, som drivs av en stiftelse men med kommunalt bidrag lockar många besökare. Museet är också delaktigt i kommunens konstnärliga utsmyckning. Kommunen har en aktiv kulturskola där deltagare i alla åldrar är välkomna.

Vision vill uppmärksamma och uppmuntra en kommun som aktivt satsar på att bredda och stödja kulturell verksamhet och utser Värnamo till Årets uppstickare 2019.

För ytterligare information, kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070 - 574 34 07. Ove Jansson, juryns ordförande, tfn 070 - 642 81 69.

Bilder av vinnarna kommer att publiceras på vision.se under eftermiddagen.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 195 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.

Socialchefsrapport 2018: Drömjobb i framtidens socialtjänst1.10.2018 07:30Nyheter

Vision organiserar 30 000 medlemmar och 450 olika titlar inom socialt arbete. Vi gör årligen en enkät bland landets socialchefer för att följa upp förutsättningar för socialtjänsterna samt villkoren för socialcheferna. Årets Socialchefsrapport visar att rekryteringsläget fortfarande är tufft. Över hälften av socialcheferna uppger att det generellt är svårt att rekrytera personal till socialtjänstens verksamheter.