Lund är Årets kulturkommun 2019

Vision har idag utsett Lund till Årets kulturkommun 2019. Det är 30:e året i rad som Vision delar ut utmärkelsen Årets kulturkommun. Värnamo utsågs till Årets uppstickare.

Här är juryns motivering:

Årets kulturkommun kännetecknas av ett dynamiskt, utmanande och innovativt kulturarbete. Här får kommuninvånarna möjlighet att påverka och delta i kulturlivet och detta har resulterat i att kommunen har mycket kulturaktiva invånare. Kommunen har lyckats uppnå målet att kulturverksamheten ska vara synlig och tillgänglig för alla oavsett bakgrund och förutsättningar.

Biblioteken i kommunen håller en mycket hög kvalité inte minst skolbiblioteken som ger barn och unga goda förutsättningar att få bildning men också att kunna utveckla sin egen kreativitet och skapande förmåga.

Kulturskolan imponerar med sin orkesterverksamhet som även är välkänd utanför kommunens gränser. Konsthallen i kommunen håller hög internationell och professionell nivå med sin samtida konst. I kommunen bedrivs en omfattande museiverksamhet som producerar ett stort antal utställningar och inspirerande programverksamhet.

Årets kulturkommun har skapat sin egen framtida vision där kunskap, innovation och öppenhet präglar verksamheten. Vision utser med stolthet Lund till Årets kulturkommun 2019."

Prisutdelningen ägde rum i Visions förbundshus i Stockholm. Lunds kulturchef Annika Eklund tog emot priset som förutom blommor och diplom var en oljemålning ”Farmors glasögon” av konstnären Cecilia Sikström. Dessutom får Lunds kommun ta hand om vandringspriset som är ett glasäpple av Rune Strand.

Värnamo kommun utnämns till Årets uppstickare. Värnamo får utmärkelsen främst med anledning av den storsatsning man gjort genom ”Gummifabriken”, den nya mångkulturella mötesplatsen.

Juryns motivering:

Årets uppstickare 2019 har skapat en mötesplats för kultur, akademi och näringsliv. Målet är att entusiasmera medborgarna och locka kommuninvånarna att ta del av kulturaktiviteter.

I kommunen finns en konstinstallation, – Rutan, en frizon för mänskliga rättigheter där man ska hjälpa varandra. Ett berömvärt initiativ som borde spridas till fler kommuner.

Vandalorum, museet för konst och design, som drivs av en stiftelse men med kommunalt bidrag lockar många besökare. Museet är också delaktigt i kommunens konstnärliga utsmyckning. Kommunen har en aktiv kulturskola där deltagare i alla åldrar är välkomna.

Vision vill uppmärksamma och uppmuntra en kommun som aktivt satsar på att bredda och stödja kulturell verksamhet och utser Värnamo till Årets uppstickare 2019.

För ytterligare information, kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070 - 574 34 07. Ove Jansson, juryns ordförande, tfn 070 - 642 81 69.

Bilder av vinnarna kommer att publiceras på vision.se under eftermiddagen.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.