Lyckad renovering och fint återbruk på Lilla Essingen

Nu pågår återflytt efter renoveringen i Einar Mattssons hus på Disponentgatan 3, i kvarteret Luxlampan 5 på Lilla Essingen. Renoveringen har pågått i tio månader. Huset är nu som nytt.
Foto: Einar Mattsson

Stammarna är bytta, det är nya ytskikt på väggarna och golven är slipade och lackade. Köken är nya där de platsbyggda "torrsidorna" i köken sparades för att behålla den gamla charmen och dessutom spara på miljön.

Huset har fått ett nytt ventilationsaggregat med mekanisk frånluft. Den gamla ”piskaltanen” har fått nytt liv och kommer nu kunna användas som en plats för socialt umgängeSom pricken över i:et har huset också fått nytt tak som försetts med solceller för att möta energikraven

Alla bostadshyresgäster har varit tillfälligt utflyttade under renoveringen och de flesta flyttar tillbaka. De lediga lägenheter som uppkommit i samband med renoveringen kommer förmedlas på Einar Mattssons Botorg och Stockholms Stads Bostadsförmedling.

Dialog med boende och lokalhyresgäster
Redan innan renoveringen hade de boende möjlighet att se hur slutresultatet skulle bli. Detta gjorde att renoveringen snabbt kunde godkännas av samtliga hyresgäster. Det var uppskattat att det fanns en färdigställd lägenhet att visa upp. Hyresgästerna skapade sig då en bra bild av hur det skulle se ut när det var dags för återflytt i den lägenhet man har kontrakt på.

Det är roligt att vi i början kunnat erbjuda hyresgästerna möjligheten att välja. Nu ser jag fram emot att välkomna hyresgästerna tillbaka till bostäderna de hyr av oss, säger ROT-koordinator, Eleonora Sand.

Fina detaljer och smarta lösningar i huset
I ett hus från 1936 finns många charmiga detaljer och också utmaningar med exempelvis ventilationslösningar, ljud med mera som ska fungera tillsammans med funktioner som vi förväntar oss i ett modernt boende.

– Vi är väldigt stolta över det fina resultatet. Det jag tycker är absolut finast i lägenheterna är det gamla köksskåpet som finns i en del lägenheter. Plus den fina glasväggen som finns mellan rum och kök. Dessutom vill jag såklart nämna takterassen som är underbar, säger förvaltare Erica Wallmo med ett leende.

Uppfinningsrikedom kring fastighetens teknik
Huset hade tidigare självdrag, så det fanns varken ventilationsaggregat eller fläktrum före renoveringen.

– Vi funderade mycket på hur vi skulle minimera vibrationerna från ett ventilationsaggregat. Till slut beslutade vi att prova en ny
smart lösning;  ventilationsaggregatet hängdes upp med stålfjädrar i en vagga, som är fäst i bärande delar av taket, berättar CeciliaThand, projektledare.

Omgivna av vackra detaljer, omsorg om huset och med dagens krav och funktionalitet  återvänder nu nöjda hyresgäster till sin hyrda bostad på den lilla Essingeön.

Foto: Einar Mattsson

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar cirka 14 200 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägareBolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.