Göteborg & Co AB

Lyckad ungdomssatsning i Biskopsgården trots Corona

Dela
För tredje året i rad arrangerades BonnierHoops hela sommaren på Friskväderstorget i Biskopsgården. Trots rådande pandemi lyckades man erbjuda ca 6000 deltagare mellan 4–65 år en meningsfull fritid med bland annat basket och läsning. Säsongen knöts ihop på den digitala Bokmässan där BonnierHoops-scenen stod i fokus.

− Efter en vår med isolering och inställda evenemang kände vi att det var viktigare än någonsin att barn och ungdomar skulle få komma ut och röra på sig och kunna mötas i meningsfulla aktiviteter under lovet, säger Sergio Garay, stadsdelsdirektör på Västra Hisingen.

Istället för att ställa in, ställde man om till ett arrangemang där deltagarna skulle kunna följa folkhälsomyndighetens rekommendationer. Så med stort engagemang och mod från lokala aktörer och samverkanspartners genomfördes satsningen med basket, läsning och kulturaktiviteter för tredje året i rad i Biskopsgården.

Under sommarlovets tio veckor har ca 6000 besökare i åldern 4–65 år tagit del av de dagliga aktiviteterna, 23 ungdomar har fått jobb och hundratals böcker har lånats ut. Det har varit basketturneringar, läsning i bokloungen, dans, workshops i spoken word, poesikvällar och mycket mer.

Amanda Flinck, skolbibliotekarie på Sjumilaskolan och Jättestensskolan, har varit på plats på BonnierHoops flera dagar i veckan under sommaren.

−  Målet har varit att inspirera till läsning, och intresset har varit stort för aktiviteterna. Det har känts bra att kunna bidra med mitt kanske viktigaste uppdrag: att väcka läslust!

Tidigare år har besökarna i Biskopsgården bjudits in till Bokmässan i september och ungdomarna har fått tävla i BonnierHoops spoken word-final. I år har istället intressanta programpunkter inom läsning, hälsa och inkludering lyfts på den digitala BonnierHoops-scenen. Efter årets arrangemang blickar man nu framåt och förhoppningsvis mot ett helt annat läge 2021.

−  BonnierHoops i Biskopsgården är ett lysande exempel på samverkan och nytta för det lokala samhället. Modellen har visat sig vara lyckad varje år och ambitionen med BonnierHoops är att kunna expandera till fler stadsdelar i Göteborg där det i dagsläget finns ett stort behov av meningsfulla fritidsaktiviteter för unga, säger Lennart Johansson, chef på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.  

BonnierHoops i Biskopsgården fakta:

  • Består av en uppbyggd basketplan och tält för läsning vid Sjumilahallen i Biskopsgården
  • Öppet 10 veckor sommaren 2020
  • Ca 6000 besökare i åldern 4–65 år
  • 23 ungdomar fick sommarjobb i projektet
  • Hundratals böcker lånades ut
  • Flera ungdomar har fortsatt i ordinarie föreningsverksamhet

BonnierHoops handlar om att på ett roligt och inspirerande sätt främja läsning och det skrivna ordet med hjälp av basket och olika kulturaktiviteter. Samtidigt är det en trygg plats att vara på under sommaren där barn, unga och familjer kan göra roliga saker tillsammans. BonnierHoops Biskopsgården är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Bonnierförlagen, Svenska Basketbollförbundet, Bokmässan, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Polisen, Bostadsbolaget, Poseidon, Bo Bra, Willhem, Västra Hisingen Basket och IFK Göteborg.

Presskontakt/Projektledare BonnierHoops: 

Amanda Bjursten, amanda@hakanson-united.se

Kommunikatör Västra Hisingens stadsdelsförvaltning:

Agneta Blocksjö Attar, agneta.attar@vastrahisingen.goteborg.se

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye