Lydia Wålsten ny ledarskribent på Svenska Dagbladet

Lydia Wålsten blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet. Hon efterträder Per Gudmundson som blir presschef hos Kristdemokraterna. ”Vi kommer att sakna Per Gudmundson, men jag är mycket glad att kunna rekrytera Lydia Wålsten som hans efterträdare. Hon är en av Sveriges mest begåvade och intressanta offentliga röster just nu”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
Lydia Wålsten, ny ledarskribent på Svenska Dagbladet.

Lydia Wålsten är i dag vikarierande ledarskribent på Svenska Dagbladet, men kommer närmast från rollen som kommunikationschef på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro. Hon är utbildad vid JMK i Stockholm och vid NYU i New York, där hon studerat politisk kommunikation.

– Lydia Wålsten har stor skärpa i analysen, en mångsidig blick och en egen hållning som både breddar och fördjupar debatten. Jag är väldigt glad över att kunna knyta Lydia på fast basis till SvD:s ledarredaktion, säger Tove Lifvendahl.

Lydia Wålsten efterträder Per Gudmundson.

– Jag har haft mer än tolv fantastiska år på SvD, och tänkte nog göra minst tolv till, men nu fick jag en sällsynt chans som jag inte kan säga nej till. Kristdemokraterna utvecklas på ett väldigt spännande sätt under Ebba Busch Thor. Man kan säga att det är där den svenska borgerlighetens framtid byggs upp. Jag är tacksam över möjligheten att få bidra, säger Per Gudmundson.

– Per har gjort enastående insatser i Svenska Dagbladet, och det är en exceptionellt talangfull skribent och uppskattad profil som väljer att kliva ur strålkastarljuset. Han kommer att vara mycket saknad av både kollegor och läsare, men vi respekterar hans beslut att gå vidare och önskar honom varmt lycka till i sitt nya uppdrag, säger Tove Lifvendahl.

Lydia Wålsten har vikarierat på SvD:s ledarredaktion i tre omgångar sedan 2017.

– Jag har vårkänslor. Jag har ju haft lite av en konstnärsrelation till Svenska Dagbladet i ett par år. Nu har vi äntligen bestämt oss för att flytta ihop och det känns helt rätt.

Lydia Wålsten ser fram emot två saker:

– Dels att hitta fler människor vars själva berättelser säger oss något om politiken, som den nordkoreanska familj jag intervjuade för ett tag sedan. Dels att exponera de djupa fickor av politiskt hyckleri som finns i Sverige och som få skriver om. Just nu tittar jag på hur våra miljökrav påverkar gruvindustrin, säger hon.

Per Gudmundson gör sin sista dag på Svenska Dagbladet idag. Lydia Wålsten tillträder i morgon, den 19 februari.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör. Tel: 08-13 50 00. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Lydia Wålsten, ledarskribent. Tel: 08-13 50 00. E-post: lydia.walsten@svd.se.
Per Gudmundson, avgående ledarskribent. Tel: 08-13 50 00. E-post: per.gudmundson@svd.se.

Lydia Wålsten, ny ledarskribent på Svenska Dagbladet.
Per Gudmundson.
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.