Madelaine Levy blir utvecklingsredaktör på SvD Kultur

Svenska Dagbladets kulturredaktion blir först i Sverige med en egen utvecklingsredaktör. Den nya tjänsten är ännu ett steg i den förändringsresa SvD inledde för ett år sedan och som ska ta tidningen till en ny position.
Svenska Dagbladets kulturredaktion blir först i Sverige med en egen utvecklingsredaktör. Madelaine Levy kommer att arbeta i nära samarbete med webbredaktionen samt med tidningens utvecklare. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Människors kulturvanor har förändrats mycket de senaste åren, precis som medievanorna.

– För att kulturjournalistiken ska vara fortsatt relevant för läsarna och möta deras behov är det centralt att vi lägger särskild vikt vid att utveckla kulturjournalistiken, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.

– Det är också angeläget att utvecklingsarbetet bottnar i en kunskap om kulturjournalistikens specifika uttryck och därför är jag väldigt glad att Madelaine Levy nu tillträder som utvecklingsredaktör på SvD Kultur. Madelaine Levy är mycket idérik och insatt i digital förändring, samtidigt som hon har djupa kulturkunskaper.

Som utvecklingsredaktör på SvD Kultur kommer Madelaine Levy att arbeta i nära samarbete med webbredaktionen samt med tidningens utvecklare. I uppdraget ingår både att se över hur befintligt innehåll kan presenteras och att leda nya satsningar, det kan vara alltifrån nyhetsbrev till poddar.

– Det ska bli väldigt roligt att börja arbeta i den här rollen, jag ser en stor potential i kulturjournalistiken. Den digitala omställningen har uppenbarat vilken viktig roll den fyller för mediehusen, både för att behålla och engagera befintliga prenumeranter samt för att rekrytera nya, säger Madelaine Levy.

Madelaine Levy har redan tidigare arbetat med nyskapande projekt på SvD Kultur, bland annat som redaktör för läsarprojekten ”Jag minns” och ”Livet under corona”. Under våren har hon också, tillsammans med filmredaktör Elias Björkman, utvecklat bevakningen av streamad film och tv, med bland annat en ny flik på SvD.se och ett snabbt växande nyhetsbrev som är exklusivt för SvD:s prenumeranter.

Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon och som litteraturredaktör på SvD Kultur.

Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.