Madelaine Levy blir utvecklingsredaktör på SvD Kultur

Svenska Dagbladets kulturredaktion blir först i Sverige med en egen utvecklingsredaktör. Den nya tjänsten är ännu ett steg i den förändringsresa SvD inledde för ett år sedan och som ska ta tidningen till en ny position.

Svenska Dagbladets kulturredaktion blir först i Sverige med en egen utvecklingsredaktör. Madelaine Levy kommer att arbeta i nära samarbete med webbredaktionen samt med tidningens utvecklare. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Människors kulturvanor har förändrats mycket de senaste åren, precis som medievanorna.

– För att kulturjournalistiken ska vara fortsatt relevant för läsarna och möta deras behov är det centralt att vi lägger särskild vikt vid att utveckla kulturjournalistiken, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.

– Det är också angeläget att utvecklingsarbetet bottnar i en kunskap om kulturjournalistikens specifika uttryck och därför är jag väldigt glad att Madelaine Levy nu tillträder som utvecklingsredaktör på SvD Kultur. Madelaine Levy är mycket idérik och insatt i digital förändring, samtidigt som hon har djupa kulturkunskaper.

Som utvecklingsredaktör på SvD Kultur kommer Madelaine Levy att arbeta i nära samarbete med webbredaktionen samt med tidningens utvecklare. I uppdraget ingår både att se över hur befintligt innehåll kan presenteras och att leda nya satsningar, det kan vara alltifrån nyhetsbrev till poddar.

– Det ska bli väldigt roligt att börja arbeta i den här rollen, jag ser en stor potential i kulturjournalistiken. Den digitala omställningen har uppenbarat vilken viktig roll den fyller för mediehusen, både för att behålla och engagera befintliga prenumeranter samt för att rekrytera nya, säger Madelaine Levy.

Madelaine Levy har redan tidigare arbetat med nyskapande projekt på SvD Kultur, bland annat som redaktör för läsarprojekten ”Jag minns” och ”Livet under corona”. Under våren har hon också, tillsammans med filmredaktör Elias Björkman, utvecklat bevakningen av streamad film och tv, med bland annat en ny flik på SvD.se och ett snabbt växande nyhetsbrev som är exklusivt för SvD:s prenumeranter.

Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon och som litteraturredaktör på SvD Kultur.

Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.