Magnus Ranstorp ny kolumnist på SvD Ledare
Magnus Ranstorp har ett imponerande cv som terrorforskare i över 30 år. Han är docent i statsvetenskap och strategisk rådgivare vid Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet (CTSS) vid Försvarshögskolan. Dessutom är han strategisk rådgivare vid EU:s Radicalisation Awareness Network (RAN), ett praktikernätverk med 6 000 professionella som arbetar med åtgärder mot extremister i hela EU, samt är ordförande i Nordic Safe Cities. Han är också ledamot i Kungliga krigsvetenskapsakademin (KKrVA).
– Magnus Ranstorp har under många år varit en omistlig röst i det offentliga samtalet. Jag är mycket stolt över att nu kunna presentera honom som ny kolumnist för SvD:s läsare, säger Tove Lifvendahl.
I den publika debatten har Magnus Ranstorp i många år deltagit med sin expertis på terrorområdet, men har också varit en stridbar debattör när det gäller frågan om skattemedel som genom ouppmärksamma myndigheter och civila organisationer slussats till extremister och organiserad brottslighet.
För den breda allmänheten blev han en känd röst då han 2019 var en av sommarpratarna i P1.
– Jag vill skriva i SvD dels för att tidningen genomsyras av hög publicistisk kvalitet, dels för att ge läsare nya perspektiv på samhälls- och säkerhetsfrågor i Sverige och utomlands, säger han.
Magnus Ranstorp begår premiär som kolumnist den 30 januari.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Ranstorp E-post: magnus.ranstorp@fhs.se
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum