Majblomman släpper årets granskning av Sveriges kommuners arbete mot barnfattigdom

Majblommans granskning bekräftar oroande siffror från SCB och Unicef. Klyftan mellan barn i Sverige förstärks av att många svenska kommuner saknar både kunskap om och insatser mot barnfattigdom. I dag släpps Majblommans granskning av svenska kommuners barnrättsarbete, inklusive barns röster och en kravlista.

Enligt SCB lever 145 000 barn i Sverige i familjer som inte har råd med det mest nödvändiga. Samtidigt har Sverige förmåga att skapa ekonomisk jämlikhet bland barn blivit sämre enligt Unicef. I skenet av detta släpper Majblommans i dag årets granskning av hur svenska kommuner arbetar mot barnfattigdom och för barns rättigheter i skolan och på fritiden. Rapporten visar stor skillnad mellan kommuner med kunskap och kommuner som är passiva i barnrättsfrågor. Skillnaden mellan kommuner innebär ojämlikhet bland barn i olika delar av landet.

Majblomman rapport ”Andra tycker jag är konstig” har genomförts med hjälp av Demoskop. Resultatet visar bland annat att:

-        Över 60 procent av de kommuner som svarat på Majblommans enkät uppger sig sakna en plan mot barnfattigdom.

-        50 procent av de kommunpolitiker som svarat på enkäten kan eller vill inte uppge om det finns någon uppföljning av kommunens arbete för barns jämlika villkor.

-        Mer än hälften av de kommuner som svarat på frågan om policy för kostnader i skolan uppger att de saknar en sådan.

-         Kostnaden för kulturskola varierar stort mellan kommuner, mellan helt avgiftsfritt och upp till 1 700 kronor per termin.

-         30 procent av kommunerna ger extra försörjningsstöd till barnfamiljer inför sommarlovet.

-         Få av de kommuner som svarat på enkäten erbjuder fri kollektivtrafik för barn.

Majblomman vill se ökad takt och tydlighet i kommunernas arbete för barns jämlika uppväxtvillkor, och levererar åtta krav i slutet av granskningen. Tove Lindahl Greve, generalsekreterare:

-        Majblomman ser att Sveriges kommuner kan spela en avgörande roll för barns jämlika villkor. Vi ser mycket allvarligt på att uppväxtvillkoren ser så olika ut beroende på var i landet barn växer upp. Våra rekommendationer handlar bland annat om att kommunerna behöver ha en policy for avgifter i skolan, att de ska involvera barn i utvecklingen av fritidsverksamhet, om att kulturskolan måste bli mer tillgänglig och att kollektivtrafiken inte ska hindra barns möjlighet att delta i gemenskapen.

Rapporten "Andra tycker jag är konstig" bifogas detta pressmeddelande och kan laddas ner från Majblommans pressrum Via TT.

För mer information, välkommen att kontakta

Liv Landell Major – pressekreterare: 0708-742713

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande