Majblommans säljstart skjuts upp

Den årliga försäljningen av majblommor flyttas från slutet av april till efter sommaren. Det nya datum då barnen börjar sälja majblommor meddelas inom kort.

Beslutet har fattats för att minska risken för smittspridning av det nya Coronaviruset.

Majblommans arbete för att motverka barnfattigdomen i Sverige fortsätter med oförändrad kraft. Allmänheten är varmt välkommen att redan nu stötta Majblommans verksamhet, till exempel genom att bli månadsgivare eller ge en gåva på majblomman.se.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-          Det är ett drastiskt beslut att flytta fram barnens försäljning av majblommor men det är det enda alternativet i denna situation. Nu ber vi alla som kan att bidra till Majblommans verksamhet på andra sätt. Det är jätteviktigt att Majblomman kan dela ut ekonomiskt stöd till barn inför sommaren. Behoven är som störst just då.

Majblommans Riksförbund arbetar just nu med att uppdatera planeringen av insamlingen i höst då över 60 000 barn återigen kommer att sälja majblommor med hjälp av volontärer i 550 lokala majblommeföreningar. Under vecka 13 meddelas nytt datum för Majblommans säljstart 2020.

Vid frågor, välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare, Majblommans Riksförbund.

liv.landell@majblomman.se