Majblommans ungdomsreporter träffar partiledarna

Majblomman är tillbaka i Almedalen, med en ung reporter i spetsen. 15-åriga Maj Ingesson från Visby kommer att ställa frågor till alla partiledare under politikerveckan 2022. Temat blir gratis kollektivtrafik för barn.

Majblommans ungdomsreporter heter Maj Ingesson. Hon intervjuar partiledarna under politikerveckan i Almedalen 2022. Foto: Hans Blomberg

Sedan 2004 skickar Majblomman en reporter under 18 år till politikerveckan, för att ta upp konkreta frågor som gör skillnad för barn. Snart är det dags för 15-åriga Maj Ingesson från Visby, som fått uppdraget 2022. Maj behövde inte tänka länge när hon fick frågan.

- Jag blev väldigt överraskad! Sedan funderade jag och kom fram till att jag absolut ställer upp.

- Hur känns det att bli talesperson för många barn och tonåringar?

- Bra! Jag är intresserad av politik redan så jag är taggad. Barns rättigheter passar bra ihop med mitt intresse för miljöfrågor. Jag hoppas att jag kan ställa frågor som många i min ålder är intresserade av.

Majblomman kom i kontakt med årets reporter genom Visby kulturskolas teatergrupper:

- Vi jobbar mycket med improvisation i min teatergrupp. Det gillar jag jättemycket och jag tror det kan hjälpa mig att hitta nya frågor när politikerna svarar , säger Maj.

2022 sätter Majblomman fokus på barn och kollektivtrafik. Organisationen har genomfört en ny mätning med hjälp av Demoskop. Den visar att bara hälften Sveriges kommuner erbjuder kostnadsfri kollektivtrafik till barn och tonåringar på skolloven. Mönstret är liknande på kvällar och helger: 6 av 10 kommuner misslyckas med att erbjuda barn gratis kollektivtrafik.

- Det verkar vara väldigt olika i olika delar av landet. Det är så klart orättvist, alla har inte råd att ta bussen på sommarlovet, säger Maj Ingesson.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell håller med:

- Satsningar på fri kollektivtrafik för barn är som ett lotteri, där det gäller att bo på rätt ställe i landet. Dessutom ser vi att sommarlovskort är något politikerna ger och tar. Vissa år får alla ett busskort och nästa år är erbjudandet borta. Majblomman efterlyser långsiktighet. I grunden handlar det om barns rätt till en meningsfull fritid och meningsfulla lov. Då är rörelsefriheten avgörande.

I  snart 20 år har Majblommans unga reportrar lyft konkreta frågor under politikerveckan, vilket lett till reformer som alla barns rätt till kostnadsfria glasögon och nationella satsningar på sommarlovsaktiviteter.

- Vår erfarenhet är att politiker lyssnar på de problem vi beskriver, även om ledtiderna är långa. Därför har vi gott hopp om att också den här frågan ska hamna på agendan. Det förtjänar den; kostnadsfri kollektivtrafik för alla barn på skollov och kvällar är en riktigt bra social investering, säger Åse Henell.

För mer information, välkommen att kontakta Majblommans pressekreterare Liv Landell Major på 0708-742713. Maj Ingesson nås enklast genom Kim Ingesson (förälder) på 070-2442837.

Liv Landell Major - pressekreterare: 0708-742713