Mälardalslivet blir ännu lite bättre: Fler Mälartåg och nya avgångar från 12 december

Från den 12 december blir det fler Mälartåg och nya avgångar på spåren när storsatsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälardalen fortsätter. De största nyheterna är avgångar med Mälartåg en gång i timmen mellan Uppsala och Stockholm, smidiga förbindelser från många orter i Mälardalen till och från Arlanda utan byte i Stockholm samt halvtimmestrafik mellan Eskilstuna, Sala och Västerås.
Fler Mälartåg och nya avgångar väntar resenärerna i Stockholm-Mälarregionen från den 12 december.

Regionernas storsatsning på utökad tågtrafik i Stockholm-Mälardalen uppmärksammas med ett pressevent måndag den 13 december från kl. 8.15 till 09.00 på Stockholm Central, där representanter för Region Stockholm, Mälardalstrafik och MTR på ett tryggt och säkert sätt möter resenärerna. Till detta är media inbjudna att delta.

– Nu blir Mälardalslivet ännu lite bättre. Sveriges tillväxtmotor, Stockholm-Mälardalen, får nu fler tåg och nya avgångar till nytta för sömlöst pendlande till jobbet, skolan eller nära och kära. Med pendlaren i fokus gör vi vad vi kan för att det ska bli lättare att leva och verka i hela vår region, säger Kristoffer Tamsons (M), styrelseordförande Mälardalstrafik och trafikregionråd Region Stockholm.

Den stora ökningen av avgångar när den nya tidtabellen träder i kraft den 12 december är möjlig genom att tolv nya dubbeldäckare sätts i trafik under vintern, förutom de 33 som redan rullar på spåren. Det innebär att trafiken på de fyra Mälartågslinjerna fördubblats de senaste fem åren. Nytt är även att MTR tar över ansvaret för att köra och ta hand om tågen och att regionägda Mälardalstrafik, som står bakom Mälartåg, tar över ansvar för biljetter, priser och kundservice.

– Satsningen är viktig - och när samhället kan starta om och starta upp i spåren av pandemin kommer den att leda till att vi knyter ihop en växande Stockholm-Mälarregion på ett hållbart sätt för alla som bor, besöker eller jobbar här, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande Region Sörmland.

De nya avgångarna från den 12 december omfattar:

• Örebro/Arboga-Eskilstuna-Stockholm-Arlanda-Uppsala: Smidiga förbindelser varje timme på vardagar från till och från Arlanda utan byte i Stockholm.
  • Uppsala-Stockholm: Många nya avgångar med moderna Mälartåg.
  • Eskilstuna. Fler Region Expresståg och helgavgångar med Mälartåg till och från Stockholm.
  • Sala-Västerås-Eskilstuna: Avgångar med Mälartåg varje halvtimme på vardagar.
  • Katrineholm, Vingåker, Flen: Fler avgångar på helger med Mälartåg till och från Stockholm.
  • Örebro, Arboga, Kungsör. Fler Region Expressavgångar med Mälartåg till och från Stockholm.
  • Södertälje, Flemingsberg. Smidiga avgångar till och från Arlanda utan byte.
  • För mer detaljer om de nya avgångarna, se bifogad pdf Fakta Nya avgångar

På Stockholm Central och vid flera andra stationer i Mälardalen uppmärksammas premiären den 13 december med att resenärer på ett tryggt och säkert sätt bjuds på kaffe och lussebulle under hela dagen.

Vid presseventet  samma dag kl. 08.15-09.00 på Stockholm Central i stora vänthallen finns följande personer tillgängliga för intervjuer.

Henrik Dahlin, vd MTR Nordic
Charlotte Harald, strategi- och affärsutvecklingschef Mälardalstrafik.

För mer information:

Presskontakt till Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik:
Emil Johansson, emil.e.johansson@sll.se 070-737 7633

Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik, Monica.Johansson@regionsormland.se
072- 219 88 91

Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalstrafik och trafikregionråd i Region Stockholm.
Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande Region Sörmland.