Malin Prüller: "Man kan säga så mycket med blommor"

Malin Prüller, Interflora Amaryllis i Västerås

Får Malin Prüller fria händer är chansen stor att hon utgår från en pudrig palett av pasteller. Som den här morgonens ljuvliga bukett av rosor, stjärnflocka och astilbe.

– Det ska helst kännas lite mystiskt – och så älskar jag symmetri, säger hon och skrattar. Hon vet att kollegerna på Interflora Amaryllis skulle nicka och hålla med om de hörde henne.

Sagolikt och bohemiskt är en stark trend just nu och Malin fick nyss tillfälle att skapa stilen helt efter eget huvud.

– Jag hade väntat länge på just den här händelsen. Min bror gifte sig efter tolv år och det var min present att stå för all blomsterdekoration, från brudbukett och corsage till dukning och utsmyckning av lokalen. Som kronan på verket, bokstavligen, gjorde jag en tiara till bruden. Jag satte rosor, nejlikor, limonium och grönt på en krans av ståltråd. Det blev så fint!

Dukningen gick i lantlig stil och i stället för vaser använde Malin glasburkar som hon placerade i små grupper. Här och var fick en vinröd pion lysa upp bordet.

Våga testa nytt

Bröllop hör till drömuppdragen, men sorgliga tillfällen medför ofta en frihet som hon uppskattar.

– När det gäller brudbuketter har man väldigt tydliga direktiv, det är naturligt eftersom det är en av livets höjdpunkter. Vid begravningar är det vanligare att floristen får komma med förslag och bistå med det lilla extra. Det är väldigt kreativt!

Att bolla idéer i butiken är en del av det roliga med jobbet.

– Vi är ju proffs på hantverket och det är kul att tipsa och få kunderna att våga testa nytt, som till exempel en annorlunda färgkombination. Man kan säga så mycket med blommor, om både sorg och lycka.

Historia och fantasy

Inspiration hämtar hon överallt, ibland från böckernas värld.

– Jag läser fantasy och är intresserad av historia. Förra året deltog jag i hattparaden här i Västerås, temat var ”återvunnet och återfunnet”. Jag gjorde en krona inspirerad av kinesiska dynastier och tänkte mig en kejsarinna i vinrött. Stommen gjorde jag av tidningspapper och tapetklister och så dekorerade jag den med kapsyler från aluminiumburkar som fick glittra bland blommorna.

Idén gick hem, hon vann publikens pris.

– Det är verkligen speciellt att få skapa något vackert – och i mitt jobb gör man det varje dag.

"Jag gillar att bolla idéer med kunder"

Namn: Malin Prüller.
Ålder: 24.
Butik: Interflora Amaryllis, Västerås.
År i yrket: Fem.
Bästa med jobbet: Att få skapa och förmedla känslor.
Styrkor: Kreativ och bra på kundkontakt!
Om jag får drömma: Göra blomsterdekorationer till ett kungligt bröllop.

Malins tre bästa tips:

1. Lita på din florist!
  2. Beställ gärna en dag i förväg – det gör stor skillnad.
  3. Låt bindstället vara. Tar du bort snöret faller känslan isär.

Malin Prüller, Interflora Amaryllis i Västerås

Interflora och Barnebys visar upp ett blomstrande århundrade11.9.2019 09:00:00 CESTNyheter

Idag släpper Interflora och Barnebys ett samarbete där de tillsammans har tolkat ett århundrade av tidstypiska vaser och skapat moderna och stiltrogna blomsterarrangemang som passar till. Svensk formgivning har gått från stram och stilren till mjuk och färgglad med böljande mönster. Snittblommorna har följt med sin tid på samma sätt. I detta samarbete mellan Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, och Interflora har ett antal vintage-vaser valts ut. Vaserna har sedan med hjälp av VM-floristen, Sofie Danielsson Söhr, matchats med moderna tolkningar av tidstypiska buketter. – Vi är så stolta och glada över detta spännande samarbete med Barnebys. Det här är en del i strategin att både bredda erbjudandet till att appellera en mycket medveten och designintresserad konsument och att visa den kreativa höjden i våra floristers hantverk. Vi knyter samtidigt an till det stora intresset för återbruk. Vi hoppas nu att vi ska inspirera våra kunder att leta fram gamla vaser o

Interflora tar Grandparents weekend till Sverige3.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Idag lanserar Interflora kampanjen för Grandparents weekend i Sverige. Högtiden firas i många länder runt om i världen men har hittills inte uppmärksammats i Sverige. Interflora tar Grandparents day till Sverige och firar den som en långhelg, fredag till söndag 6-8 september. Syftet är att uppmärksamma mor- och farföräldrars viktiga roll i familjen och vad de betyder för sina barnbarn. – Mor- och farföräldrar är och har varit en viktig del i mångas liv. De bidrar ofta med erfarenhet, grundade värderingar och blir den där extra viktiga vuxna personen som barnbarnen knyter an till. För det och mycket annat de bidrar med är de värda att uppmärksammas och hyllas ordentligt, säger Louisa Blomstrand, Marknads- och E-handelschef på Interflora. Interfloras kampanj har temat ”Barnbarnens hjältar” och fokuserar på just relationen mellan mor- och farföräldrar och barnbarn. I kampanjen får några barn bl.a. berätta hur mycket de tycker om sina mor- och farföräldrar och varför.