Målmedvetet arbete ger bättre jämställdhet än snittet i IT- och telekombranschen

Statistiken för 2017 visar på en i stort sett oförändrad snedfördelning av andelen kvinnor och män i IT- och telekombranschen i Sverige, såväl på medarbetar- som chefs- och VD-nivå. Men det finns undantag: de företag som deltagit i IT&Telekomföretagens ledarskaps- och förändringsprogram Womentor har i snitt en betydligt mer positiv utveckling än branschen i övrigt.

Detta bekräftas också av det sammantagna resultatet av Womentor-företagens JÄMIX som för första gången ingår i programmet: de 16 Womentor-företagen har en medianpoäng på 135 poäng, vilket kan jämföras med 116 poäng som var medianen för samtliga medverkande (drygt 200 svenska företag och organisationer) i JÄMIX 2016.

- Det vi ser att företag framför allt efterfrågar är verktyg för att arbeta strukturerat med målstyrning och uppföljning av jämställdhet och inkludering, och det är också detta som är den främsta framgångsfaktorn för de som lyckas genomdriva förändring. Att Womentor-företagen är bättre på jämställdhet än branschsnittet, och i många fall än arbetslivet i stort, bekräftar att målinriktat arbete lönar sig också på det här området vilket fler företag borde kunna ta efter, säger Sofia Yngwe kommunikationschef på IT&Telekomföretagen.

Womentor har drivits sedan 2006, som ett förändringsprogram för företag i IT- och telekombranschen som vill åtgärda snedfördelningen mellan andelen kvinnor och män. Syftet är att öka hela branschens, och de enskilda företagens, förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna oavsett om de är män eller kvinnor. Huvudfokus ligger på att öka andelen kvinnor på chefsposition, enligt tesen att fler kvinnor på chefspositioner har en positiv inverkan på andelen kvinnor totalt i företaget.

Många företag efterfrågar också verktyg för att kunna jämföra sig med andra i branschen och med näringslivet i stort, och för att möta det behovet ingår Nyckeltalsinstitutets jämställdhetsindex JÄMIX i Womentor från 2018.

JÄMIX beskriver jämställdheten i organisationen grundat på 9 nyckeltal. Nyckeltalsinstitutets analys av Womentor-företagen visar på ett antal styrkor, men också på fortsatta utmaningar att arbeta vidare med.

Exempel på styrkor:

• Tillsvidareanställning och heltidstjänst uppvisar ingen skillnad mellan kvinnor och män.
  • Skillnad i antal uttagna föräldradagar är lägre än i svenskt arbetsliv.
  • Flertalet företag når höga poäng på sitt jämställdhetsarbete.
  • Skillnad i lång sjukfrånvaro lägre än i svenskt arbetsliv.

Exempel på fortsatta utmaningar:

• Endast 6 av 16 ledningsgrupper är jämställda (40 – 60).
  • Lönestrukturen är inte jämställd. Män har generellt högre löner än kvinnor vilket inte kan förklaras av chefsstrukturen.
  • Kvinnor slutar i högre omfattning än män på ett sätt som vi inte ser i andra branscher.

Fakta: andel kvinnor och män i IT- och telekombranschen
Ta del av detaljerad statistik som baseras på uppgifter från företag inom IT&Telekomföretagen med fler än 10 anställda här.

Womentor är ett verktyg för att stödja företag i IT- och telekombranschen som vill arbeta systematiskt för att öka andelen kvinnliga chefer. Läs mer på womentor.se

IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itot.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inbjudan till Kompetensföretagens tält, Järvaveckan den 13 juni kl. 16:00-16:45: Så vill åttondeklassare från Kista grundskola öka intresset för demokrati12.6.2018 09:38Pressinbjudan

Onsdagen den 13 juni kl. 16:00 kommer åttondeklassare från Kista grundskola presentera sitt vinnande bidrag i tävlingen We can make IT. Målet med tävlingen är att öka ungdomars intresse för demokrati och att förändra bilden av vad IT kan användas till. Tävlingen är ett samarbetsprojekt mellan skola och näringsliv och presenteras under Järvaveckan.

IT&Telekomföretagen kräver kommission för livslångt lärande27.4.2018 09:13Nyheter

Digitaliseringen förändrar Sverige och världen i allt snabbare takt. Ska vi kunna fortsätta att konkurrera på en global marknad måste framtidens utbildningssystem vara mycket mer flexibelt. I Sverige kommer det att saknas 70 000 IT-experter år 2022, motsvarande siffra på EU-nivå är 1 000 000. Därför presenterar IT&Telekomföretagen idag ett manifest för livslångt lärande samt en rad andra åtgärder.

Underskott på 70 000 personer med IT-kompetens hotar svensk tillväxt22.11.2017 14:52Pressmeddelande

Den genomgripande digitaliseringen har gjort att IT- och telekombranschen blivit en av de viktigaste motorerna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Nu hotas den fortsatta tillväxten av sektorn av bristen på spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digitalt relaterad kompetens befaras till år 2022 om inte särskilda insatser görs. Världsekonomin i stort går alltmer från ett läge där den stora bristvaran var fysiskt kapital till att den stora bristvaran är ”humant kapital” i form av kvalificerade experter. Detta tillsammans med det faktum att stora delar av digitaliseringsprocessen ännu ligger framför oss och att behovet av kompetens på området ökar exponentiellt, gör kompetensbristen inom IT-sektorn/den digitala sektorn till en av vår tids största utmaningar. ”IT-kompetensbristen – en rapport om den svenska digitala sektorns behov av spetskompetens” är IT&Telekomföretagens tredje kartläggning av kompetensbristen inom den digitala sektorn,

​Telekområdgivarna erbjuder kostnadsfri konsumentrådgivning om fiberanslutningsfrågor26.10.2017 07:00Pressmeddelande

Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumentstöd kring fiberanslutning. Foto: IP-Only/Jalle Torbjörnsson Telekområdgivarna, som ägs av IT&Telekomföretagen och finansieras av operatörer inom tv, telefoni och bredband, utvidgar nu sitt erbjudande till att omfatta opartisk och kostnadsfri rådgivning för konsumenter om fiberanslutningsfrågor i tillägg till frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Tills nu har det saknats en oberoende instans för konsumenter att vända sig till och få opartisk information från kring frågor om fiberdragning. Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumenter stöd och rådgivning även på detta område. - Jag är glad över att konsumenter inom kort, tack vare de sex finansiärerna, på samma sätt som vid frågor om telefoni och tv kan få