Malmö stad ingår samarbete med E.ON för utveckling av framtidens urbana innovationer

Den 2 februari undertecknas avsiktsförklaringen M21 - Malmö för det 21: a århundradet. Det är ett samarbete mellan staden och näringslivet – en gemensam satsning att utveckla en tankesmedja och testbädd för urbana innovationer och system med Agenda 2030 som grund. År 2021 ska lösningarna presenteras i en bred, publik samhällsutställning i Malmö.

Bild: Malmö Stad

Avsikten med samarbetet är att också bli en del av den nationella satsningen Testbädd Sverige och den 8 mars kommer M21 att presenteras för näringsminister Mikael Damberg.

Välkommen till pressträff
Fredagen den 2 februari, kl 14-15
Stadshuset, August Palms plats 1, rum 4033

• Inledning av Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande
  • Presentation av partnerskapet, vision och målbild av Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör
  • Representanter från näringslivet, bl.a. E.ON, IBM och Trianon, om varför de går in i samarbetet
  • Undertecknande av avsiktsförklaringen av närvarande partners
  • Tid för frågor och svar samt för individuella intervjuer

I samarbetet ingår:
Malmö stad, E.ON, IBM Svenska AB, BoKlok Housing AB, IKEA, Ubisoft Entertainment Sweden AB, Rosengård Fastighets AB, Skanska Sverige AB, Fastighets AB Trianon, VA SYD, White arkitekter AB

Bild: Malmö Stad

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.