Malmö stad ingår samarbete med E.ON för utveckling av framtidens urbana innovationer

Den 2 februari undertecknas avsiktsförklaringen M21 - Malmö för det 21: a århundradet. Det är ett samarbete mellan staden och näringslivet – en gemensam satsning att utveckla en tankesmedja och testbädd för urbana innovationer och system med Agenda 2030 som grund. År 2021 ska lösningarna presenteras i en bred, publik samhällsutställning i Malmö.

Bild: Malmö Stad

Avsikten med samarbetet är att också bli en del av den nationella satsningen Testbädd Sverige och den 8 mars kommer M21 att presenteras för näringsminister Mikael Damberg.

Välkommen till pressträff
Fredagen den 2 februari, kl 14-15
Stadshuset, August Palms plats 1, rum 4033

• Inledning av Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande
  • Presentation av partnerskapet, vision och målbild av Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör
  • Representanter från näringslivet, bl.a. E.ON, IBM och Trianon, om varför de går in i samarbetet
  • Undertecknande av avsiktsförklaringen av närvarande partners
  • Tid för frågor och svar samt för individuella intervjuer

I samarbetet ingår:
Malmö stad, E.ON, IBM Svenska AB, BoKlok Housing AB, IKEA, Ubisoft Entertainment Sweden AB, Rosengård Fastighets AB, Skanska Sverige AB, Fastighets AB Trianon, VA SYD, White arkitekter AB

Bild: Malmö Stad

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.