Många vill ha mer städning för minskad smittspridning

– Många är oroliga för smitta på platser utanför hemmet. Det är viktigt att förbättra rengöringen på platser man inte kan välja bort, som matbutiker och kollektivtrafik. Särskilt på saker många tar på, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Drygt hälften av befolkningen i Sverige är mycket orolig för att smittas, främst för närståendes och samhällets skull. Andelen som är mycket oroliga för att smittas för sin egen del är klart lägre, en knapp tredjedel.
Det är främst kollektivtrafik, köpcentrum och matbutiker som inte känns smittsäkra. Exempelvis upplever endast 12 procent matbutiker som mycket smittsäkra. Och 42 procent av de som tar i en kundkorg tänker att någon borde desinficera handtaget mellan användningarna. Det visar en undersökning som Axiom Insight gjort på uppdrag av Almega Serviceföretagen.
De mest önskade åtgärderna för att platser utanför hemmet ska kännas mer smittsäkra, när det inte går att minska ner på antalet personer, är (1) att fler saker som vidrörs ofta torkas och desinficeras, (2) att fler bär munskydd och (3) att allmänna ytor desinficeras. Framöver vill sju av tio också ha både mer städning och mer desinficering på platser utanför hemmet.
– Pandemin har verkligen satt ljus på hur viktigt städarens jobb är för att minska smittspridningen och få allmänheten att känna sig tryggare på platser man inte kan välja bort, säger Pernilla Enebrink.
En annan undersökning som gjorts bland Almega Serviceföretagens medlemsföretag visar på kunskapsluckor hos köpare av städtjänster. Fyra av tio företag svarar att deras kunder brister i kunskap. Nästan hälften av företagen uppger däremot att deras kunder har ganska stor eller mycket stor kunskap kring att minska smittspridning av covid-19 genom städning och sanering.
– Oroande att 40 procent av medlemsföretagen har kunder som brister i kunskap om vilken rengöring som behövs för att hålla smitta borta och skapa trygga miljöer. Det här är inte rätt tillfälle att snåla med rengöringen, säger Pernilla Enebrink.
OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökning bland allmänheten:
- Axiom Insight har på uppdrag av Almega Serviceföretagen frågat 2 000 respondenter om deras syn på smittspridning och städning.
- Målgrupp: Personer mellan 18 och 80 år
- Urval: Slumpmässigt utvalda respondenter från Cints paneler
- Kvoter: Representativa för Sveriges befolkning med avseende på kön, ålder, geografi och sysselsättning.
- Fältperiod: 14-19 januari 2021
Undersökning bland medlemsföretagen
- Målgrupp: Almega Serviceföretagens medlemsföretag
- Svarsfrekvens: 315 svarande medlemsföretag, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 27 %.
- Fältperiod: Undersökningen genomfördes av Almega Serviceföretagen mellan den 26 januari och den 1 februari.
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder



Dokument
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Stockholmarna får betala när Stockholms stad övertar lokalvård i egen regi21.11.2025 15:48:47 CET | Pressmeddelande
I veckan röstade Stockholms stads kommunfullmäktige igenom budgeten för 2026. Ett kontroversiellt inslag är beslutet att öka andelen lokalvård i egen regi. Almega Serviceföretagen varnar för att detta blir ett dyrt och ineffektivt ideologiskt experiment som skattebetalarna får stå för.
Årets Städföretag 2025 går till Serviceföretaget PIMA7.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretaget PIMA har utsetts till Årets Städföretag 2025. Företaget är ett föredöme i branschen och visar att kvalitet och omtanke om personalen går hand i hand. Priset delas ut årligen till ett auktoriserat städföretag som visat på seriös och god företagsamhet.
Ny röst för städ-och servicebranschen– Paul Philip Abrigo kliver in som näringspolitisk expert30.10.2025 12:55:11 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen stärker upp med PR-erfaren opinionsbildare. Paul Philip Abrigo kommer närmast från Lumo Advice och har många års erfarenhet från politiken. Nu går han in som näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Rutindikatorn: Svenskarna har använt Rut mer än nånsin20.10.2025 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nu släpps Rutindikatorn för tredje kvartalet 2025. Ett framgångsrikt kvartal för rut-sektorn som har vuxit både sett till totalbelopp och antal rut-tillfällen jämfört med 2024. Totalt har det juli-september köpts rut-tjänster vid 1 035 452 tillfällen till ett värde av nästan 4,5 miljarder kronor. För det har rut-avdrag till ett värde 2 240 606 645 kronor betalats ut.
Almega Serviceföretagen: ”Stockholms stad har storhetsvansinne”8.10.2025 12:23:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släppte styret i Stockholms stad sin budget för 2026. I den fortsätter man sitt projekt för att ta tillbaka så mycket lokalvård som möjligt till egen regi. Det är enligt Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för städföretagen med kollektivavtal, ett stort misstag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
