Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Mariam Naraghi blir årets Brunnslockspoet 2022

Nu är det klart att Mariam Naraghi från Uppsala är årets brunnlockspoet och kommer skapa en dikt med regn som utgångspunkt. Dikten kommer gjutas in i brunnslock och läggas ut på gator och torg runt om i Sverige för att upptäckas och läsas i generationer framåt. Brunnslockspoesin fortsätter att spridas vidare från Göteborg och fem kommuner i Skåne till att i år även nå Umeå.
Mariam Naraghi. Foto: Oscar Engström.

Som en av Göteborgs jubileumssatsningar, utser Rain Gothenburg årets brunnslockspoet för fjärde året i rad. Poesin på brunnslocken utsmyckar staden på ett helt unikt sätt, poeter får en speciell hyllning och betraktelsen kring regn och brunnarnas betydelsefulla funktion får nytt utrymme. Tidigare har Lina Ekdahl (2019), Anna Greta Wide (2020) och Malte Persson (2021) utsetts till brunnslockspoeter. Och i år är det alltså Mariam Naraghi som blir årets brunnlockspoet. Naraghi är född 1976, bosatt i Uppsala och har gett ut fem diktsamlingar.

Juryns motivering 2022
"Mariam Naraghi är en av poesins uppmärksamma iakttagare. I sina dikter riktar hon blicken mot det till synes vanliga – gator, trädgårdar, arbete, fritid – och förmår fånga det i nya och oväntade ord. Med ett precist och lågmält lekfullt bildspråk skildrar hon så en samtida svensk vardag, i vars glipor man stundom kan skymta både historien och den stora världen."

Juryn för utnämningen av 2022 års Brunnslockspoet bestod av Lina Ekdahl, Per Bergström, Helena Fagertun och föregående års Brunnslockspoet Malte Persson.

– Vi ser med stor spänning fram emot den dikt Mariam nu kommer skapa och som kommer offentliggöras och läsas upp under Bokmässan i höst, säger Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare för Rain Gothenburg.

Bakgrund Brunnslockspoesi
Idén med Brunnslockspoesi föddes 2018 då Göteborgs Stads jubileumssatsning Rain Gothenburg fick möjligheten att göra något på de brunnslock som gjuts och läggs ut i staden. Genom att använda en tidigare outnyttjad yta för konst tas poesin till platser dit den annars sällan når, vilket bidrar till en mer lustfylld stad. Här möter de poetiska orden det tunga gjutjärnet, samtidigt skapar Brunnslockspoesin uppmärksamhet kring regn och samhällets viktiga infrastruktur under jord.

Brunnslockspoesin har nu etablerat sig och sprids vidare ut i Sverige. Förutom Göteborg anslöt sig under 2021 även VA SYD – som omfattar kommunerna Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö i Skåne. Och i år 2022 så är det Vakin i Umeå som går med som partner i Brunnslockspoesin.

–Vi hoppas att fler städer vill vara med och lyfta fram poesin och regnet på detta sätt till sina medborgare och besökare. Ju fler vi är desto bättre! Och tänk att få bli årets Brunnslockspoet och att ens dikt läggs ut i hela Sverige. Med tanke på att locken ligger i cirka tre generationer är det verkligen en stor ära! säger Magnus Mott, projektledare för Rain Gothenburg.

Mariam Naraghis dikt avtäcks på Bokmässan i september
Mariam skapar nu en dikt som ska gjutas in i ett antal brunnslock för varje kommun och stad. Avtäckningen och uppläsning av dikten sker på Bokmässan i Göteborg i höst under ”Rum för Poesi”.

Om Rain Gothenburg
Det regnar ungefär var tredje dag i Göteborg, och på grund av klimatförändringarna kommer det regna ännu mer. Vad skulle hända om man vänder regn till möjligheter med visionenom att bli Världens bästa stad när det regnar?

Detta arbete samlas under det gemensamma namnet Rain Gothenburg, en jubileumssatsning med anledning av Göteborgs 400-årsfirande. Rain Gothenburg drivs av projektägaren Kretslopp och Vatten i nära samverkan med Göteborg & Co.

Om Vakin
Vakin arbetar på uppdrag av Umeå, Nordmalings och Vindelns kommuner med att förse invånarna med rent dricksvatten, hantera hushållens avfall och arbeta för en hållbar livsmiljö i regionen.

– På gatorna i städer och samhällen finns brunnslock som vi passerar, utan att tänka på alla ledningar och rör som finns under dem. Genom att vara med i Brunnslockspoesi-arrangemanget, vill vi synliggöra det oväntade mötet som händer mellan dikten, vår verklighet och den värld som finns under våra fötter,säger Anna-Lena Fomin, kommunikationschef på Vakin.

Om VA SYD
VA SYD är en regional VA-organisation som verkar i Burlöv, Eslöv, Lomma, Lund och Malmö. Tillsammans gör vi plats för vattnet är VA SYDs satsning på praktisk klimatanpassning för att göra både våra städer och enskilda fastigheter mer motståndskraftiga mot översvämningar vid kraftiga regn. Den syftar också till en ökad återanvändning av vatten.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Mariam Naraghi. Foto: Oscar Engström.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.