”Matkanalen” kommer till Sverige
Under våren lanseras en helt ny tv-kanal i Sverige med fokus på mat. ”Matkanalen” skall vara ett dedikerat erbjudande till foodies i alla åldrar och lanseras på både linjära och digitala plattformar.

Matkanalen lanserades i Norge 2015 och har lyckats väldigt bra på sin marknad, med 600 000 månatliga tittare och 100 000 prenumeranter på Snapchat idag. Kanalen kommer att sända en kombination av internationella matprogram från hela världen tillsammans med nya svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer.
– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll, säger Øivind Lindøe, grundare av Matkanalen.
Matkanalen lanseras av Schibsted Marketing Services i Sverige och kommer att samarbeta tätt med Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster.
– Matkanalen har träffat en nerv hos en högst varierad målgrupp sett till både ålder och geografi, men som har mat som gemensam nämnare. Vi ser nu fram emot att lansera Matkanalen även i Sverige, stärka den med Schibsteds digitala kraft, och inte minst utforska både kommersiella och redaktionella möjligheter till gagn för vår publik, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
Lanseringsdatumet är planerat till 1 april och kanalen kommer att ingå både i ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt. Parallellt pågår rekrytering till en kommersiellt ansvarig för Matkanalen i Sverige, som tillsammans med övriga Schibsted Marketing Services ska lansera och utveckla Matkanalen på den svenska marknaden.
Exempel på innehåll och personer i Matkanalen:
Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.
Matskribenten och profilen Pierre Orsander som har hjärtat djupt rotat i Malmös restaurangscen kommer i tv-serien ”Gatumat & Gourmet” att ta med tittaren på en matresa genom staden där olika maträtter skildras, allt från lyxig ostmacka till dekonstruerad nudelsoppa.
Forskaren och författaren Victoria Bignet har inriktat sin forskning på hälsosam och hållbar kosthållning. Hon har en bakgrund som forskningskoordinator för stiftelsen EAT, vid sidan av Gunhild Stordalen och Johan Rockström, och har bland annat skrivit boken Eat Good: Recept som förändrar världen. Just nu jobbar hon på en uppföljare till boken som ska vända sig till barn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, Head of Business Development, Tailor Made Solutions. Tel: 070-917 02 17 E-post: karin.schmidt@schibsted.com.
Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services. Tel: 070-615 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com.
Øivind Lindøe, grundare Matkanalen. Tel: +47 99 64 36 E-post: oivind@matkanalen.tv.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan15.4.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.
SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik15.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship25.3.2021 10:30:51 CET | Pressmeddelande
Sweship är ett helt nytt bolag för distributionslösningar inom e-handel som samägs av Schibsted och Bonnier News. Nu rekryteras Niklas Hydén till ny VD för bolaget.
Millennials nås effektivt via displayannonsering24.3.2021 10:43:48 CET | Pressmeddelande
Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum