”Matkanalen” kommer till Sverige

Under våren lanseras en helt ny tv-kanal i Sverige med fokus på mat. ”Matkanalen” skall vara ett dedikerat erbjudande till foodies i alla åldrar och lanseras på både linjära och digitala plattformar.
Øivind Lindøe, grundare av Matkanalen, vill lyfta mångfald och nya trender inom matlagning. Foto: Haakon Nordvik.

Matkanalen lanserades i Norge 2015 och har lyckats väldigt bra på sin marknad, med 600 000 månatliga tittare och 100 000 prenumeranter på Snapchat idag. Kanalen kommer att sända en kombination av internationella matprogram från hela världen tillsammans med nya svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer.

– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll, säger Øivind Lindøe, grundare av Matkanalen.

Matkanalen lanseras av Schibsted Marketing Services i Sverige och kommer att samarbeta tätt med Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster.

– Matkanalen har träffat en nerv hos en högst varierad målgrupp sett till både ålder och geografi, men som har mat som gemensam nämnare. Vi ser nu fram emot att lansera Matkanalen även i Sverige, stärka den med Schibsteds digitala kraft, och inte minst utforska både kommersiella och redaktionella möjligheter till gagn för vår publik, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.

Lanseringsdatumet är planerat till 1 april och kanalen kommer att ingå både i ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt. Parallellt pågår rekrytering till en kommersiellt ansvarig för Matkanalen i Sverige, som tillsammans med övriga Schibsted Marketing Services ska lansera och utveckla Matkanalen på den svenska marknaden.

Exempel på innehåll och personer i Matkanalen:

Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.

Matskribenten och profilen Pierre Orsander som har hjärtat djupt rotat i Malmös restaurangscen kommer i tv-serien ”Gatumat & Gourmet” att ta med tittaren på en matresa genom staden där olika maträtter skildras, allt från lyxig ostmacka till dekonstruerad nudelsoppa.

Forskaren och författaren Victoria Bignet har inriktat sin forskning på hälsosam och hållbar kosthållning. Hon har en bakgrund som forskningskoordinator för stiftelsen EAT, vid sidan av Gunhild Stordalen och Johan Rockström, och har bland annat skrivit boken Eat Good: Recept som förändrar världen. Just nu jobbar hon på en uppföljare till boken som ska vända sig till barn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Schmidt, Head of Business Development, Tailor Made Solutions. Tel: 070-917 02 17 E-post: karin.schmidt@schibsted.com

Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services. Tel: 070-615 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com.

Øivind Lindøe, grundare Matkanalen. Tel: +47 99 64 36 E-post: oivind@matkanalen.tv.

Gustav "Jävligt gott" Johansson ska djupdyka i den veganska husmanskosten i ny tv-serie. Foto: Maria Cruseman.