Matmissionen öppnar ny butik i Norrtälje
Stockholms Stadsmission startade den första Matmissionen-butiken 2015 för att på ett hållbart sätt möta behoven bland människor som lever i matfattigdom. Konceptet bygger på att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet, och att erbjuda arbetsträning i butik och lager till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Under förra året var tillströmningen till Matmissionens butiker rekordstor. Effekterna av pandemin, det rådande ekonomiska läget och den stigande inflationen har framhävt behoven av sociala matbutiker än mer. Nu öppnar en butik i Norrtälje.
– Matmissionen fyller en viktig funktion, inte minst för de människor som har det allt svårare att få vardagen att gå runt med knappa ekonomiska resurser. Samtidigt är det ett koncept som skapar viktig samhällsnytta genom att omhänderta stora volymer produkter som annars riskerat att bli svinn och erbjuda människor att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Vi är väldigt glada över att öppna i Norrtälje, där vi vet att efterfrågan är stor, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Del av en nationell expansion
Matmissionen expanderar kraftigt under 2023 med fem nya butiker runtom i landet. Matmissionen i Norrtälje blir den nionde i Sverige. Expansionen är möjlig tack vare en branschgemensam satsning med Dagligvaruleverantörers Förbund och Svensk Dagligvaruhandel. Innan sommaren öppnar ytterligare en butik i Helsingborg, följt av Södertälje till hösten. Det pågår ett arbete med att undersöka möjliga lägen i Göteborg och Östergötland.
Produkterna som säljs i butikerna doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager. Samarbetet är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.
– Vi tillsammans med våra medlemmar är oerhört stolta över detta värdefulla samarbete. Att vi nu öppnar fler butiker runtom i Sverige, gör att Matmissionen kan möta både det växande behovet för de som lever i matfattigdom samtidigt som dagligvaruindustrin kan reducera sitt klimatavtryck genom minskat svinn, säger Jörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörers Förbund.
– Att vi nu i vårt samarbete med Stockholms Stadsmission och DLF tar steget utanför Stockholm känns både bra och som ett fint kvitto på ett framgångsrikt samarbete. Vi är väldigt stolta över att vara en del av Matmissionen som både hjälper dagligvaruhandeln att minska sitt matsvinn och stöttar de konsumenter med minst marginaler, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Butiken på Billborgsgatan 14 i Norrtälje öppnar den 11 maj klockan 10.00. Media är välkomna att delta.
För mer information, kontakta:
Kimberley Torchia, Tf pressekreterare Stockholms Stadsmission kimberley.torchia@stadsmissionen.se, 070 425 64 89
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Frida Holgersson, projektledare Dagligvaruleverantörers Förbund
frida.holgersson@dlf.se, 070 600 28 41
Om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att rädda svinn, motverka matfattigdom och erbjuda arbetsträning.Varje butik har kapacitet att omhänderta upp till 1 000 ton produkter per år. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar och totalt nio butiker runtom i landet. I Stockholms län finns Matmissionens butiker i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista och Norrtälje.
För att bli medlem i Matmissionen och på så sätt kunna handla till en tredjedel av ordinarie pris, krävs att man har en nettoinkomst som understiger 12 163 kronor per månad. Beloppet är baserat på Försäkringskassans nivå för garantiersättning.
Antal aktiva medlemmar
2020
Stockholm: 6 253 Göteborg: 2 900 Totalt: 9 153
Butiker som öppnade under året: Göteborg-Flatås (mars), Stockholm-Jakobsberg (april)
2021
Stockholm: 7 252 Göteborg: 4 806 Skåne: 2 015 Totalt: 14 073
Butiker som öppnade under året: Malmö (oktober)
2022
Stockholm: 14 231 Göteborg: 8 649 Skåne: 4 000 Totalt: 26 880
Butiker som öppnade under året: Stockholm-Hallunda (feb), Göteborg-Rannebergen (mars), Stockholm-Handen (april), Stockholm-Kista (sep)
www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att stötta de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se
Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum