Mattias Svensson ny ledarskribent på Svenska Dagbladet

Han beskriver sig som klassiskt liberal och vän av det fria samhället. I den debatten är Mattias Svensson en av Sveriges främsta röster. Nu blir han ledarskribent på Svenska Dagbladet. ”Jag uppskattar att få komma till en ledarsida som är trygg i sina värderingar, men ändå varierad i format och infallsvinklar och bred i sitt åsiktsspektrum”, säger Mattias Svensson.

Mattias Svensson blir en del av Svenska Dagbladets ledarredaktion. Han tillträder den 1 februari. Foto: Severus Tenenbaum

Mattias Svensson är en av liberalismens starkaste röster i Sverige, som debattör, kolumnist och författare, senast till boken ”Så roligt ska vi inte ha det – en historia om svensk alkoholpolitik”. Nu blir han en del av Svenska Dagbladets ledarredaktion.

– Mattias Svensson är en i positiv bemärkelse bångstyrig röst i svensk debatt. Han tänker själv, går sin egen väg och utmanar regelbundet både åsiktsfränder och meningsmotståndare. I en tid då det av förklarliga skäl är mycket fokus på till synes olösliga och överhängande problem, behöver det i jakten på motsvarande stora lösningar finnas sådana som slår vakt om grundläggande frihetliga värden och försvarar det fria samhället. Jag ser fram emot ha Mattias Svenssons förmåga till fritänkande, frimodighet och frispråkighet på redaktionen, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD.

Som vanligt när Mattias Svensson skriver kommer läsarna att möta texter som blandar högt och lågt, stort och smått. Från klimat och kriminalitet till vardagsfrihet och nöjen.

– Frihet i form och innehåll är Svenska Dagbladets styrka. Jag är som klassisk liberal en varm vän av det fria samhället och finner det oändligt spännande vad folk hittar på för att lösa problem, få tillvaron att fungera eller roa sig. Men jag uppskattar också att få komma till en ledarsida som är trygg i sina värderingar, men ändå varierad i format och infallsvinklar och bred i sitt åsiktsspektrum, säger Mattias Svensson.

Mattias Svensson har under åren bland annat varit redaktör på magasinet Neo och verksam vid tankesmedjan Timbro.

Han kommer närmast från rollen som ledarskribent på Dagens Nyheter, men har också skrivit för bland annat Aftonbladets kultursida och Timbros Smedjan, samt varit ledarskribent på Blekinge Läns Tidning. Han har också varit krönikör i Corren och Opulens.

Mattias Svensson börjar på Svenska Dagbladets ledarredaktion den 1 februari.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Mattias Svensson. E-post: mattias@envanligsvensson.se

Mattias Svensson. Foto: Severus Tenenbaum

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.