Medarbetare förlorar miljoner på att arbeta i välfärden

Löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade yrken och sektorer är stora. En IT- tekniker som jobbar i en kommun förlorar 8 400 kronor varje månad jämfört med en IT- tekniker som arbetar i ett privat företag. Under ett arbetsliv handlar skillnaden om drygt tre miljoner kronor. Det visar Visions beräkningar av Statistiska centralbyråns lönestatistik.

Vision har jämfört lönerna för tre jämförbara yrkesgrupper som är anställda i den kvinnodominerade välfärden respektive i privata företag, där det jobbar flest män. Det visar sig att lönerna är betydligt lägre för samtliga tre yrkesgrupper inom välfärden jämfört med i den privata sektorn.

Skillnaden är störst för en IT- tekniker som jobbar i välfärden. Hen förlorar drygt åtta tusen kronor varje månad. Men även för en informatör/kommunikatör eller en personal- eller HR-chef innebär en anställning i välfärden en förlust på 5 600 kronor i månaden jämfört med om de hade jobbat i en mansdominerad sektor.

- Löneskillnaderna är strukturella och kan inte förklaras av faktorer som olika krav i arbetet, prestation, ansvar eller andra skäl. Förklaringen handlar om att kvinnor och män arbetar på olika delar av arbetsmarknaden och i olika yrken. Sektorer och yrken där kvinnor är i majoritet värderas fortfarande lägre vilket känns otroligt pinsamt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Visions beräkningar visar att de strukturella löneskillnaderna fortsätter att påverka inkomsten livet ut. IT- teknikern i en kommun förlorar cirka 4,3 miljoner kronor under sina 30 år i arbetslivet och under 20 år som pensionär. Samma beräkningar av livsinkomsten för en HR-chef samt för en informatör/kommunikatör visar på skillnader om cirka 2,9 miljoner kronor.

- Det finns en uppenbar risk att kvinnor och män kommer att välja bort offentliga jobb så länge de förlorar på det ekonomiskt. Det vore förödande för kompetensförsörjningen i välfärden. Lokala politiker, som också är arbetsgivare, måste ta ansvar för framtidens välfärd genom att lösa problemet med ojämställda löner nu, säger Veronica Magnusson.

Beräkningarna är gjorda utifrån två jämnåriga personer i respektive yrke. Den ena med kommunal medellön och den andra med privat medellön. Vision har för båda personerna tillämpat de kommunala löne-, villkors- och pensionsavtalen och har beräknat avtalsvärdet utifrån att båda personerna tjänat in samma förmåner.

Visions PM "Hur når vi jämställda löner?" bifogas.

För ytterligare kommentarer, kontakta: Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24 eller Olof Ambjörn, strateg Vision, tfn 070 – 329 71 75.

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.