Myndigheten för press, radio och tv

Mediepolitik 2020 - Vad regleras och vad regleras inte?

Dela

Nu släpper vi årets upplaga av rapporten Mediepolitik i vår serie Medieutveckling. I en värld där utveckling och konsumtion av medier förändras allt snabbare hänger inte alltid lagstiftningen med. Vad regleras och vad regleras inte? I Mediepolitik 2020 försöker vi beskriva hur mediepolitiken hanterar detta, både i dag och genom historien.

Den snabba tekniska utvecklingen har förändrat hur och var medier konsumeras. Samtidigt utgår mycket av medielagstiftningen från den plattform som kanalen eller tjänsten distribueras via. I det nya digitala medielandskapet är det svårare för konsumenten att veta hur innehållet sänds ut och tas emot och därmed vilken lagstiftning som tjänsten träffas av. Dessutom omfattas de nya populära digitala tjänsterna sällan av svensk lagstiftning. I vår nya rapport Mediepolitik 2020 beskriver vi vilka viktiga regler för innehåll och krav som finns och för vilka tjänster de gäller.

Rapporten innehåller också en överblick av aktuella utredningar som har gjorts för att försöka möta den allt mer digitala och globala mediemarknaden. För att ge läsaren en historisk överblick över politikens roll i medieutvecklingen har vi tagit fram en tidslinje med de utredningar och händelser som tillsammans har påverkat medielandskapets utveckling i Sverige sedan 70-talet.

Bakgrund

Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Myndigheten ska även publicera statistik och annan information om ägande- och branschstruktur, teknik, innehåll och ekonomiska förhållanden inom medieområdet. Som ett led i det arbetet publicerar myndigheten flera rapporter varje år om medieutvecklingen i Sverige. Den här rapporten beskriver mediepolitiken i Sverige.

Nyckelord

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum