Medlemsrekord – men ingen anledning att fira
– Hade situationen varit en annan hade siffrorna förstås varit glädjande, men i nuläget är det svårt att vara annat än bekymrad. Samtidigt är medlemstillströmningen ändå ett kvitto på att det vi gör för våra medlemmar är värdefullt, och det måste ändå ses som positivt, säger Thomas Erséus, vd på Almega.
Under det första halvåret i år har antalet medlemmar i Almegas åtta förbund ökat med 190 företag, från 10 855 till 11 045 stycken. Förutom förbättrade villkor för tjänsteföretagare och 150 färdigförhandlade kollektivavtal får Almegas medlemmar även tillgång till rådgivning och service i arbetsgivarfrågor av vitt skilda slag. Och trycket på Arbetsgivarjouren och på webbtjänsten Arbetsgivarguiden har varit hårt under våren och sommaren.
– Jourtelefonen har verkligen gått varm under pandemin. Under perioder har vi hanterat närmare dubbelt så många samtal jämfört med normalt. Men siffror är en sak, samtalen handlar om tragedier. Det är företagare som under decennier har byggt upp livskraftiga som nu kämpar för företagens överlevnad, säger Thomas Erséus.
Samtalens art har också speglat krisens olika faser. Från att inledningsvis till största delen ha handlat om hur företagen som arbetsgivare skulle hantera personal som varit i högriskområden, gled de allt mer över till att handla om arbetsbrist och stödåtgärder. Innan sommaren adderades dessutom frågeställningar kring semester i samband med korttidspermittering och i vissa fall uppsägningar på distans.
– Många av våra medlemmar hör till de företag som drabbats hårdast av den ekonomiska krisen. Efterfrågan såväl som produktionen i tjänstesektorn har fortsatt nedåt och drygt två tredjedelar av de personer som är korttidspermitterade jobbar inom den privata tjänstesektorn, säger Thomas Erséus.
Och pandemin har också skördat offer bland företagen. Även om Almegas medlemsantal i juni, 11 088 stycken, var det högsta någonsin har det försvunnit medlemsföretag under krisen. Under det första halvåret har hela 51 medlemsföretag gått i konkurs, 45 har lagt ned sin verksamhet och ytterligare 61 har utträtt då de helt saknar anställda.
– Precis som pandemin är den ekonomiska krisen långt ifrån över. Det är helt avgörande att regeringen visar på uthållighet och fortsätter stötta det svenska näringslivet. I dagsläget är det oerhört viktigt att ersättningarna till företagen förlängs, säger Thomas Erséus.
Dessa krav ingår även i Almegas återstartsprogram Så kickstartar vi tjänstesektorn som nyligen presenterades. Paketet omfattar kickstarts-, hållbarhets- och tillväxtinvesteringar på drygt 150 miljarder, och förslagen är helt avgörande för att rädda jobb och företag.
– Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att förbättra situationen för våra medlemsföretag. Och då ska man komma ihåg att ju fler medlemmar vi har, desto starkare blir vår och därmed medlemmarnas röst, säger Thomas Erséus.
Nyckelord
Kontakter
Almegas pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040
Bilder
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Almegas tjänsteindikator: Uppgången dröjer – jobben blir färre17.12.2024 07:27:00 CET | Pressmeddelande
Läget är fortsatt tufft i tjänstesektorn med låg efterfrågan på såväl konsument- som företagstjänster. Och även om produktionen ökar något skjuts vändningen allt längre på framtiden. ”Tjänsteproduktionen hålls delvis uppe av exporten och den svaga kronan. Det som verkligen oroar är att jobben försvinner i allt snabbare takt”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.
Oväntat trög återhämtning för tjänstesektorn4.12.2024 10:07:25 CET | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen går oväntat trögt. Inköpschefsindex för tjänstesektorn backade igen i november till stor del på grund av en svagare orderingång.
Gedigen färdplan från AI-kommissionen, men…26.11.2024 14:33:31 CET | Pressmeddelande
AI-kommissionens tar upp såväl möjligheter som utmaningar med AI. ”En gedigen genomgång, men kompetensfrågan och arbetsmarknaden måste få ännu mer utrymme”, säger Ann Öberg, vd för Almega.
Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.
Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"3.10.2024 10:28:43 CEST | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum