Megatrender formar framtida gator
I nuläget saknas det ännu förslag på teknisk utformning av en gata eller vägöverbyggnad anpassad för att möta alla dessa framtida utmaningar, enligt forskaren Dina Kuttah som tagit fram rapporten Smarta Gator: Teknisk konstruktion och byggande.
– Det har varit utmanande och samtidigt lovande. Det har varit möjligt att kontrollera att de olika tekniska lösningarna fungerar. Det gör de tekniskt sett, ett bekymmer är däremot om de är hållbara och ekonomiskt försvarbara, säger Dina Kuttah.
Rapporten presenterar modeller och förslag till testbäddar för framtidens multifunktionella gator. Här är några exempel:
Underjordiska infrakulvertar kan förebygga framtida uppgrävning av gatorna för rörunderhåll.
Elektriska fordon kommer inte längre kräva laddstationer längs gatans sidor. Det nya konceptet med dynamiskt laddande fordon möjliggör laddning av fordon under körning med teknik inbäddad i vägkroppen.
Autonoma och halvautonoma lastbilar kan därmed leda till smalare körfält. Större trafikvolymer av dessa mer enhetliga fordonstyper kan också orsaka mer beläggningsskador som spår och sprickor. Gatorna behöver bli förstärkta med en remsa av betong eller stålnät som placeras under hjulspåren. Ett alternativ är en tjockare väguppbyggnad eller att förstärka hela asfaltytan genom att använda fiberarmerad asfalt.
Klimatförändringar kan leda till fler översvämningar. Ny teknik finns med konstruktioner under mark för att hantera dagvatten, dränerande marksten och asfalt, lagringstankar och smarta fällkoncept. Problemet med kraftiga snöfall och halka under vintrarna går att lösa med rör under ytan för värmesystem.
Ett annat sätt att få en mer flexibel utformning är omkonfigurerbara gator – med byggnadsmaterial som är enkla att installeras och tas bort.
– De här lösningarna är ännu inte testade för trafik under längre perioder – därför är det lämpligt att använda VTI:s Heavy Vehicle Simulator (HVS), som simulerar verklig belastning från tunga fordon och ger möjlighet att studera hur olika typer av väguppbyggnader klarar tung trafik.
Rapporten är en del av projektet Smarta gator som finansieras av Vinnova. Projektet pågår 2019 till 2022 och är ett samarbete mellan Kungliga tekniska högskolan (KTH), Chalmers tekniska högskola, VTI, Spacescape, Sweco och White.
Smarta Gator : Teknisk konstruktion och byggande (diva-portal.org)
Nyckelord
Kontakter
Dina KuttahSenior forskare
Tel:013-20 42 45dina.kuttah@vti.seOm
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
