Mer kunskap i skolan

Socialdemokraternas partikongress har idag fattat beslutat om riktlinjer för området Kunskap gör Sverige starkare – elever ska lära sig mer och alla skolor ska vara bra skolor. Kongressen beslutade att den utveckling som gör att barn allt mer sorteras i olika skolor ska brytas och att kvaliteten i undervisningen ska höjas.

- Samhället ska säga: gör din plikt och plugga hårt så har du alla möjligheter framför dig. Oavsett vem du är, säger Ardalan Shekarabi, huvudföredragande för området.

Marknadsmekanismerna i skolsystemet behöver kraftigt begränsas och såväl vinstjakt som konfessionella inslag i skolan stoppas.

- Att inga konfessionella inslag ska få förekomma i skolan är en skärpning som innebär att de fristående skolorna ska vara lika allsidiga som de kommunala skolorna, säger Anna Ekström som är föredragande.

Några av de beslut som kongressen fattade var:

• Kvaliteten i undervisningen ska stärkas
  • Mer resurser till skolor med tuffast förutsättningar och översyn av systemet med skolpeng
  • Skolan ska vara fri från vinstjakt och religiös påverkan – en plats för kunskap
  • Skolvalet ska bli rättvist skolval – kötid som urvalsgrund slopas och alla huvudmän ska sträva efter att skolan ska vara en mötesplats för elever med olika bakgrund.

Kontakt:

Peter Skeppström, pressekreterare Ardalan Shekarabi 072-556 06 40

Helena Paues, pressekreterare Anna Ekström 072-209 45 20

Isabell Ekvall, pressekreterare Socialdemokraterna 072-736 57 84

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O