Mer kunskap i skolan

Socialdemokraternas partikongress har idag fattat beslutat om riktlinjer för området Kunskap gör Sverige starkare – elever ska lära sig mer och alla skolor ska vara bra skolor. Kongressen beslutade att den utveckling som gör att barn allt mer sorteras i olika skolor ska brytas och att kvaliteten i undervisningen ska höjas.

- Samhället ska säga: gör din plikt och plugga hårt så har du alla möjligheter framför dig. Oavsett vem du är, säger Ardalan Shekarabi, huvudföredragande för området.

Marknadsmekanismerna i skolsystemet behöver kraftigt begränsas och såväl vinstjakt som konfessionella inslag i skolan stoppas.

- Att inga konfessionella inslag ska få förekomma i skolan är en skärpning som innebär att de fristående skolorna ska vara lika allsidiga som de kommunala skolorna, säger Anna Ekström som är föredragande.

Några av de beslut som kongressen fattade var:

• Kvaliteten i undervisningen ska stärkas
  • Mer resurser till skolor med tuffast förutsättningar och översyn av systemet med skolpeng
  • Skolan ska vara fri från vinstjakt och religiös påverkan – en plats för kunskap
  • Skolvalet ska bli rättvist skolval – kötid som urvalsgrund slopas och alla huvudmän ska sträva efter att skolan ska vara en mötesplats för elever med olika bakgrund.

Kontakt:

Peter Skeppström, pressekreterare Ardalan Shekarabi 072-556 06 40