MHF kräver: Inför promillegränser för elfordonen

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Foto: Vince Jacob / Unsplash

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. Idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen - regler som kom till för 80 år sedan.

På senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande s.k. eldrivna enpersonsfordon. Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som t.ex. bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas.

Vi får nu oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare. Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna. En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet.

Detta är ett officiellt uttalande från MHF:s förbundsmöte 4 oktober 2021

Foto: Vince Jacob / Unsplash

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

MHF lyfter fram bra förebyggande insatser kopplat till riskbruk av alkohol under vecka 457.11.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande

15 procent av svenskarna dricker alkohol på ett riskfyllt sätt. 12 500 personer kör rattfulla varje dygn. Under vecka 45 tar MHF upp alkoholfrågan utifrån ett brett samhällsperspektiv och ger inspirerande exempel på förebyggande insatser. Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk av alkohol är en återkommande satsning under vecka 45 – i år den 7 till 13 november. I år har MHF gjort en större satsning och producerat fem filmer som har premiär idag måndag den 7 november.

Bli inte blåst efter kräftskivan – hälften av alla alkomätare visar fel resultat4.8.2022 11:29:50 CEST | Pressmeddelande

Det är många som har köpt sig en alkomätare för att få ett svar på när man kan köra igen efter att ha druckit alkohol, speciellt nu i kräftskivetider. Det är därför mycket oroande att Tomas Jonsson, Sveriges ledande expert på alkoholmätarteknisk utrustning och VD på MHF Testlab som är ett av tre i världen ackrediterade testcenter av alkoholmätare, i TV4 Nyhetsmorgon kunde visa att hälften av mätarna inte fungerande. Flera stora teknikåterförsäljare säljer mätare som visar ett alldeles för lågt alkoholinnehåll i utandningsluften och på så sätt kan lura användaren till att köra även om denna i lagens mening faktiskt kan dömas för grovt rattfylleri. – Tyvärr finns det fortfarande ett antal mätare på den svenska marknaden som är totalt odugliga för att mäta promillehalt och faktiskt kan lura användaren att begå lagbrott, säger Tomas Jonsson. Ett konkret råd från Tomas Jonsson är att man innan inköp kollar att alkoholmätaren uppfyller den internationella standarden för den här typen av prod