MHF kräver: Inför promillegränser för elfordonen

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Foto: Vince Jacob / Unsplash

Rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. Idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen - regler som kom till för 80 år sedan.

På senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande s.k. eldrivna enpersonsfordon. Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som t.ex. bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas.

Vi får nu oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare. Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna. En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet.

Detta är ett officiellt uttalande från MHF:s förbundsmöte 4 oktober 2021

Foto: Vince Jacob / Unsplash

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.

Var tionde manlig bilist tycker att det är okej att köra efter att ha druckit alkohol24.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I morgon den 25 maj är det Trafiknykterhetens dag – en dag som har instiftats av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för att lyfta det viktiga i att aldrig köra alkohol- eller drogpåverkad. I en attitydundersökning gjord av Kantar Sifo i maj 2021 på uppdrag av Bilprovningen och MHF säger var tionde manlig bilist att ett glas vin eller en starköl inte är något hinder för att köra.