MHF lyfter fram bra förebyggande insatser kopplat till riskbruk av alkohol under vecka 45

15 procent av svenskarna dricker alkohol på ett riskfyllt sätt. 12 500 personer kör rattfulla varje dygn. Under vecka 45 tar MHF upp alkoholfrågan utifrån ett brett samhällsperspektiv och ger inspirerande exempel på förebyggande insatser. Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk av alkohol är en återkommande satsning under vecka 45 – i år den 7 till 13 november. I år har MHF gjort en större satsning och producerat fem filmer som har premiär idag måndag den 7 november.
Foto: Adobe Stock
  • 15 procent av de vuxna svenskarna är riskkonsumenter av alkohol. Det ökar risken för ett stort antal hälsoproblem och skador, inklusive alkoholberoende.

• Vart femte barn har under uppväxten haft en förälder med alkoholproblem.

• Cirka en av fyrahundra bilresor sker med onykter förare. Det handlar om mellan 12 000 och 12 500 rattfyllerikörningar per dygn.

• Cirka 50–70 personer mister varje år livet i trafiken på grund av alkohol- och drogpåverkade förare. Det motsvarar 25–30 procent av samtliga omkomna i trafikolyckor.

• Alkoholen orsakar stora samhällskostnader varje år. I en undersökning från 2020 beräknades alkoholens samhällsekonomiska konsekvenser till cirka 103 miljarder kronor för 2017.

Det finns därför anledning för många aktörer att arbeta med frågan, till exempel hälso- och sjukvård, myndigheter, kommuner, företag och organisationer.

I år har MHF gjort en större satsning och producerat fem filmer som har premiär idag måndag den 7 november och belyser alkoholen i samhället ur olika perspektiv. Filmerna finns på www.mhf.se/vecka45

Där finns också aktuell information om alkoholfrågor och alkoholprevention.

I en av filmerna förs ett samtal med Lars Englund. Han är med sin långa erfarenhet efter 30 år vid Vägverket och Transportstyrelsen, den läkare i Sverige som har störst erfarenhet av vad som krävs av den som åkt fast för rattfylleri för att få tillbaka sitt körkort.

– Det är få saker man gör i vården där man kan se en så dramatisk förändring i människors hälsa, som när en person slutar supa eller slutar använda droger, säger Lars Englund i filmen.

Under vecka 45 kan du ta del av intressanta samtal med kunnig personal från myndigheter, kommuner och lokala aktörer som pratar om alkoholproblematiken i samhället ur olika aspekter, för att inspirera till hållbara förebyggande insatser för personer som befinner sig i riskbruk av alkohol. Filmerna hittar du på www.mhf.se/vecka45

MHF har varit engagerade i vecka 45 sedan tillkomsten 2008 på initiativ av Folkhälsomyndigheten. Organisationen fortsätter att året om göra skillnad och inspirera andra att arbeta för nykter trafik och folkhälsoinriktad alkoholpolitik.

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

MHF lyfter fram bra förebyggande och rehabiliterande insatser mot missbruk och rattfylleri under vecka 456.11.2023 09:40:35 CET | Pressmeddelande

Över en miljon svenskar har ett riskbruk av alkohol. Under vecka 45 lyfter MHF fram goda exempel på förebyggande och rehabiliterande insatser kopplat till alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. MHF släpper sex intervjufilmer under veckan. Länsstyrelsen, Polisen och Beroendecentrum i Örebro län berättar om vad som är viktigt för att få SMADIT-samarbetet att fungera på ett bra sätt.